Brev:
Søvn og mælk - 15 mdr.
15. marts 2010
Alder:
15 mdr.
Søvn og mælk - 15 mdr.
Kære Helen.
Jeg har tidligere skrevet for at få et godt råd til afvænning fra natflaske med mme for vores tvillinger på snart 15 mdr. Det lykkedes i først omgang også fint, men i en peridode med sygdom fik vores datter atter mælk om natten, og nu har vi svært ved at komme ud af det igen.
Hun har altid været en dårlig sover. Vi synes vi har prøvet alt hvad vi kan komme i tanker om:
Hun kommer tidligt i seng (18.30), da hun ellers bliver overtræt, vi laver rolige aktiviteter inden sengetid, har et fast putteitual med tandbørstning, godnathistorie og –sang, dæmpet belysning, afslappende musik at falde i søvn til og kedelige rutiner i løbet af natten. Alligevel vågner hun hver eller hver anden time og skriger som besat.
I øjeblikket er det helt slemt - hun vil ikke ligge i sengen, ikke bæres og ikke siddes selv når hun vågner om natten. Hun skriger og laver flitsbue og kaster sig rundt så jeg næsten ikke kan holde hende. Får hun mælk i sutteflaske falder hun næsten omgående i søvn. Hvad sker der mon? Er det bare hysteri eller skal vi tænke i andre baner? Hun har lige fået dræn i ørerne, så det burde ikke være det og hun virker i øvrigt rask. Det virker som om hun har lidt luft i maven, og det letter nogen gange hvis hun får pruttet lidt, men kan vi gøre noget i den hensenende?
Om dagen er det lidt varieret hvor godt hun sover. Vuggestuen er begyndt kun at give hende en middagslur, da de har haft svært ved at få hende til at sove to gange, og det betyder at hun er træt om aftenen og i første omgang falder nogenlunde nemt i søvn.
Ofte sover en af os på hendes værelse, for at kunne prøve at dysse hende hurtigst muligt til ro inden hun også vækker sin bror (som sover i et andet værelse), men det virker heller ikke rigtig nu, og vi er alle ved at være helt desperate af søvnmangel. Hendes bror sover fint, bortset fra at han i sygdomsperioder o.l. lider af night terror attacks.
Skal vi mon prøve helt at droppe mælken? Og er det i så fald bedst at trappe langsomt ud eller bedre at stoppe fra den ene dag til den anden?
Hilsen os