Svar: Nattesøvn.... og nat flaske
15. marts 2010
Alder:
9 mdr.
Kære rådvilde mor
Det er en stor omvæltning for jeres dreng at starte i dagpleje, der er en masse nyt at forholde sig til og han er naturligt lige nu i en stress situation - man ved at børn har forhøjede stresshormoner i flere måneder efter indkøring i daginstitution ...
Derfor er der ikke noget at sige til, at han reagerer som han gør, selvom I gør alt hvad I kan, for at gøre det hele så stille og roligt og hensynstagende som muligt. Han bliver naturligt træt af alle de nye indtryk, som han får i løbet af dagen og derfor falder han også tidligt omkuld om aftenen. Han når altså ikke at få helt mad nok inden han sover og derfor er det sandsynligvis et reelt behov for både at få mad og væske der gør, at han nu søger flasken ekstra.
Samtidig har han også en alder, hvor han ikke forstår hvor I er, når han ikke kan se jer. Han ved ikke at I er i stuen ved siden af, han forstår ikke hvor I er, når I afleverer ham og når han ikke kan se jer, så føler han sig forladt og alene. Derfor vil han naturligt søge jer ekstra meget lige nu, sikre sig at I stadig er der for ham.
Han bliver afleveret i favnen på en fremmed, skal forholde sig til nye rutiner, ny lyde, dufte, andre børn osv. og alt hvad han oplever skal bearbejdes om natten, når han sover. Derfor drømmer han også mere og vågner derfor mere op og sover mere uroligt.
De fleste børn vil i 9 måneders alderen have behov for 3 flasker dagligt og først i 10 måneders alderen nedsættes til 2 flasker, svarende til de ca 400ml som dækker hans jernbehov til han er 12 måneder gammel.
De 3 flasker kan meget fint ligge aften (19), sen aften (23) og tidlig morgen (04) og om dagen kan han så få vand af kop og spise mere rigtig mad. Så mætheden skabes hele dagen igennem.
I takt med at han begynder at vende sig til dagplejen og igen begynder at kunne holde sig vågen om aftenen, vil det være super godt, hvis I kunne give ham en godnatgrød, som en del af putteritualet. Stille og roligt trapper I så flaskerne ud, ved at give ham mindre og mindre mælk i flasken. Hvorvidt det skal være flasken sen aften eller flasken tidlig morgen der ryger først må I prøve at vurdere, men princippet er at give ham mindre og mindre, så han tilsidst kan undvære at få noget at drikke der og så samtidig give ham noget andet som beroliger og betrygger, når og hvis han vågner op. Det kan være en sutteklud eller bestemte ord og kærtegn I bruger.
Så lige nu hvor han lukker munden for skeen, er træt og tydeligt skal vende sig til at blive passet ude, så må du give ham de flasker han har brug for. Men i takt med at han køres ind i dagplejen og vender sig mere og mere til hverdagen der, må du så trappe lidt ud af flaskerne. Det passer sandsynligvis meget fint at gøre dette i 10 måneders alderen :)
En plan for dagen til et 9 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør og ost. vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og moset mad, udgangspunktet er den mad I andre spiser, almindelige børnevenlige retter - pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, frikadeller, fiskefrikadeller, laks med pesto, rødspætte med tomat og parmesan - hvad som helst at I får. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød og puttes til natten med en flaske 19.30-20. At han lige nu puttes tidligere er helt okay, det ændrer sig med tiden.
Sen aften 23-24: Flaske
Jeg kunne forestille mig at det hos jer måske er flasken tidlig morgen I skal fjerne først og så bibeholde flaske aften og sen aften indtil han er 12 måneder ... :)
Du kan altid ringe til din kommunale sundhedsplejerske - også selvom hun har afsluttet sine besøg hos dig. Hun har mulighed for at give det man kalder for "behovsbesøg" og visse ting kan I måske også klare over telefonen.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske