Svar: Vuggedød - 6 mdr.
14. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Pernille
Ja det er og må simpelthen være noget af de værste at opleve som forældre, hvis man oplever at ens barn dør imens det sover... Det er som du skriver en ganske uudholdelig tanke!
Heldigvis er antallet af børn der dør vuggedød faldet markant siden sundhedsstyrelsen i 1991 udsendte de første anbefalinger for at forebygge vuggedød. I 1991 var forekomsten 1,8 vuggedøde pr. 1000 levendefødte børn i Danmark. De nye anbefalinger havde og har stadig stor effekt og i 2006 var forekomsten af vuggedøde faldet til 0,3 pr 1000 levendefødte børn i Danmark, hvilket svarer til ca. 20 børn om året.
Det er Sundhedsstyrelsens vurdering, at barnets sovestilling, at undgå tobaksrøg under graviditeten og i barnets nærhed efter fødslen og at være opmærksom på at barnet ikke må overophedes er med til at fastholde det lave antal dødsfald. Og Sundhedsstyrelsen har skærpet vejledningen til forældre, der ryger.
Undersøgelser viser at risikoen for vuggedød blandt børn, der udsættes for tobaksrøg både i graviditeten og efter fødslen,
øges med en faktor 2-4 sammenlignet med børn, der ikke udsættes for tobaksrøg.
Selvom man ikke ryger med barnet i hænderne, så vil barnet stadig blive udsat for røg, det man kalder for passiv rygning. Der er i tobaksrøg mere end 4000 kemiske stoffer i form af gasser og ultrafine partikler. Det kan man lugte og se, når der ryges, men også efter der er luftet ud, vil der være usynlige og lugtfri partikler tilbage. De sidder i tøjet, på gulvet, møblerne - ligesom de også kan sidde i håret, på huden af den der ryger. På den måde vil barnet kunne indånde dem og få dem ned i lungerne, hvorfra de føres via blodbanen ud i hele kroppen.
Riskoen for vuggedød falder i takt med at barnet bliver ældre og mere mobilt. Sundhedsstyrelsen skriver derfor at når barnet er i stand til at vende og dreje sig selv, så er der ikke grund til at bekymre sig om, at barnet f.eks. triller om og sover på maven. Da de fleste børn er i stand til at vende og dreje sig efter 6 måneders alderen er risikoen i denne alder mindre.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre og tusind tak for dine dejlige ord til mig - det varmer rigtig meget kan du tro! Tak! Hils din mødregruppe fra mig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske