Svar: Forvirret baby
14. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Jeres datter gennemgår lige nu en stor udvikling, hun er i separationsfasen, hvor hun på den ene side søger at adskille sig lidt fra jer, men hvor hun af samme grund også naturligt vil være mere tryghedssøgende og søge langt mere fysisk kontakt end tidligere. Du oplever det sandsynligvis også når du går ind i en andet rum, hvis hun er i stuen og du går i køkkenet, så græder hun og protesterer, fuldstændig ligesom når du prøver at putte hende i egen seng om aftenen.
Hun er stadig så lille at hun ikke forstår, hvor du går hen, når du går fra hende. Hun kan ikke forholde sig til at du er lige på den anden side af væggen, når du går føler hun sig forladt og alene. Børn der som din datter rejser sig, strækker armene op signalerer "gå ikke fra mig" skal man lytte til og blive hos. Det er et udtryk for psykisk smerte og det handler ikke om at hun prøver grænser eller er ulydig. Hun er inde i en periode, hvor hun har brug for at du bliver hos hende og hvis du prioriterer dette får du langt bedre søvnvaner fremover :)
Som udgangspunkt er det altid en god idé at lade barnet falde i søvn, der hvor man ønsker barnet skal sove. Derfor er det ganske fint at hun puttes i egen seng. MEN, når dette ikke dur lige nu og hun liggende hos dig, falder i søvn i løbet af få minutter, så synes jeg faktisk du skal lade hende falde i søvn hos dig. Det er ikke ensbetydende med at hun skal sove i din seng hele natten.
Hvis du gerne vil have hende til at sove på eget værelse, så kunne det være en mulighed at du lagde dig med hende på en madras på børneværelset. Du kunne give hende den nærhed hun havde behov for og så gå fra hende, når hun sov. En anden mulighed er at du lader hende falde i søvn i din seng, sikrer dig at hun ikke kan falde ned og slå sig og inden du så selv skal sove, så giver du hende en flaske og flytter hende i forbindelse hermed til hendes egen seng. Hvor hun så sover indtil næste morgen tidlig.
Uanset om du gør det ene eller det andet, så skal det være til at holde ud for jer begge og som sagt er hun lige nu i en alder, hvor det er naturligt at være mere tryghedssøgende og trygheden skal hun have :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske