Svar: Vil ikke spise aftensmad - 14 mdr.
13. marts 2010
Alder:
14 mdr.
Kære Karina
For mig lyder det helt normalt at jeres dreng om aftenen mangler lyst til at spise. For det første lyder han ikke til at være helt på toppen, for det andet er han træt og har sandsynligvis svært ved at soverskue aftensmaden og for det tredje er børn i jeres drengs alder ofte meget selektive og spiser ikke som tidligere. Hans naturlige lyst til at putte i munden og smage på mad er nu forsvundet, han tager ikke bare hvad som helst for gode varer, men siger nu mere og mere fra og det mærker man ofte ved middagsbordet :)
Han spiser fint om dagen og det er rigtig godt. På den måde får han jo noget :) Men han skal naturligvis ikke gå tommavet i seng ... Det er vigtigt at I forsøger at tilbyde ham lidt mad som han selv kan spise og netop prøver at lade ham selv. Jo mindre I kan kigge på ham, jo mindre opmærksomhed han får, jo mere vil han måske spise.
Han skal ikke have særlig meget mad af gangen, fordi det virker for uoverskueligt for ham. Det er bedre at give ham få stykker og lade ham spise det og så give ham lidt mere bagefter.
Det vil være fint at I supplerer med lidt på en ske eller gaffel, når han virker træt. Det kan være at han har spist lidt frikadelle selv, men kartoflerne moset med sovs hjælper I ham med. Tag ham evt. over på skødet og giv ham mad hos jer, det hjælper nogle gange til at få lidt ekstra ned.
I det hele taget vil det være rigtig fint at lade en banan eller en godnatgrød være en del af putte ritualet. Det skal ikke gives som erstatning for den mad han har afvist ved middagsbordet, men skal give som en del af det at skulle sove, en del af det at blive gjort klar til natten. Det er ganske udmærket at sikre ham lidt ekstra næring og mæthed på denne måde.
Så længe han spiser om dagen og spiser varieret, så må I tro på at appetitten om aftenen også nok skal komme igen. I må ikke presse ham unødigt, men i stedet skal I prøve at give ham madro og også hjælpe ham, når det virker okay for ham :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske