Brev:
Vil ikke spise aftensmad - 14 mdr.
13. marts 2010
Alder:
14 mdr.
Vil ikke spise aftensmad - 14 mdr.
Kære Helen,
Jeg skriver til dig, fordi vores søn Mikkel pludselig ikke vil spise aftensmad mere... Han er knap 14 måneder nu, og har indtil for en måneds tid siden været rigtig dygtig til at spise alt. Men inden for den sidste måneds tid er det blevet sværere og sværere at få aftensmaden i ham, og nu nægter han pure.
Han er ellers en rigtig glad dreng. Elsker at gå i vuggestue, hvor han især er interesseret i de "store" børn, hvorimod de små børn på hans egen alder overhovedet ikke interesserer ham. Han kravler omkring og rejser sig op ved alting. Gider ikke rigtig at gå endnu, men det kommer jo nok ;o)
Han havde tre måneder fra december og frem, hvor han stort set ikke tog på i vægt (9,5 kg.). Jeg tror, det skyldtes, at han, siden han startede i vuggestue i december, har været syg næsten hver anden uge med enten forkølelse, hoste, feber osv. Og så falder appetitten jo naturligt. Derudover sagde lægen, at det er meget normalt at vægten stagnerer på den alder, fordi de jo også begynder at bevæge sig mere. Så det tog vi egentligt helt stille og roligt.
I starten af februar fik han så desværre noget mavevirus, som gjorde at han kastede op i to døgn, og han tabte sig næsten et kilo.... Det har vi dog så fået indhentet i løbet af den sidste måneds tid, og han er faktisk også nået op på 9,8 kg. nu (lige knap 80 cm). Nu har han så lige haft en ny omgang mavevirus og kastede op hver nat i tre nætter. Han var frisk nok om dagen, havde ikke feber eller noget, men appetitten var næsten helt væk og så kastede han altså op om natten. Det er et par dage siden, og han er nu begyndt at spise fint om morgenen og til frokost, men altså slet ingenting om aftenen.
Jeg tænker jo lidt, at det nok skyldes alt det mave-halløj. Og samtidig kan jeg også se, at han er træt om aftenen (vi har rykket lidt på hans sove-rytme i løbet af dagen, men det har han nu taget rigtig fint). Men mit spørgsmål er så, om vi bare skal acceptere, at han ikke spiser aftensmad?
Er det bare en periode som vi skal igennem, så vi bare skal give det lidt tid, eller er det noget vi kan/bør gøre? Og hvis han ikke vil spise vores aftensmad (f.eks. kylling med kartoffelmos og grøntsager og sauce), skal vi så tilbyde ham noget andet (nogen gange kan vi få lokket en banan eller en kiks i ham), eller er det dumt - og er det bedre at så får han bare ingenting? Og kan hans manglende appetit om aftenen skyldes, at han får for meget mad i løbet af dagen?
Han får madpakke med i vuggestuen, som består af 1 skive rugbrød, 2 ostehapsere, 1 banan, 1 andet stykke frugt, 1 grovkiks og nogen gange en halv bolle med smør, og derudover får han også frugt om formiddagen i vuggestuen - så han spiser jo meget i løbet af dagen.
Hans rytme ser således ud:
kl. 6.00-7.00: vågner (det er meget forskelligt, men som regel vågner han omkring kl. 6.20)
kl. 7.00: morgenmad (havregrød med frugtmos på toppen - dertil vand i kop eller nogen gange sødmælk)
kl. 9.00: frugt og evt. en halv bolle - dertil sødmælk eller vand
kl. 9.30: formiddagslur, sover 1 time (sov førhen 2-3 timer, men det har vi stille og roligt rykket på hen over de sidste to uger)
kl. 11.30: frokost (1 skive rugbrød, 1 banan, 2 oste hapsere, + evt. en frikadelle, 1 kiwi eller en grovkiks. Dertil sødmælk eller vand)
kl. 13.30: eftermiddagslur, sover ca. 2 timer (sov førhen 1 time)
kl. 16.00: frugt (f.eks. 1 banan, eller en skive vandmelon) + 1 ostehaps eller en kiks. Dertil sødmælk eller vand.
kl. 18.15: aftensmad (spiser det samme som os andre, når han altså spiser noget...)
kl. 19.15: I seng (får et lille glas mælk og bliver puttet og sover med det samme)
Vi glæder os til at høre dine tanker. På forhånd tak :o)
Knus fra
Karina