Svar: Vågner mange gange om natten - 4 mdr.
11. marts 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Velkommen til :)
Der er for mig at se ingen tvivl om at jeres datter vågner om natten fordi hun har et reelt behov for at komme til brystet. Når du giver hende bryst, falder hun også til ro med det samme og det er helt naturligt at hun har brug for mælk om natten.
Men, naturligvis ikke hver 2 time - dette behov skyldes dog at hun får alt for lidt mælk om dagen og derfor naturligt må søge det om natten. I er derfor nødt til at øge hendes indtag af mælk om dagen og om aftenen, hvis I vil gøre jer forhåbninger om at hun skal kunne sove et lidt længere stræk om natten.
I er startet meget tidligt med skemad og jeg får fornemmelsen af at hun allerede spiser forholdsvis store portioner. Det er et problem, fordi det fjerner pladsen og lyst til mælk. Derfor er I nødt til at holde mængden af skemade nede på et niveau som gør at hun stadig vil have brystet bagefter. Det er altså bedre at hun kun spiser 1/2-3/4 dl. grød eller mos, drikker vand af kop og tager brystet inden hun skal sove. End at hun spiser 1-1½ dl. grød eller mos og derefter afviser brystet.
For at sikre hende mælk nok om dagen og samtidig give hende den skemad hun også har brug for, skal en plan for dagen se således ud (forsøgt at lave en plan efter dine angivne tider):
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Grød med frugtmos, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Ammes og puttes til første lur
Frokost 11-11.30: Grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til 2. lur kl. ca 13.30-14
Sen eftermiddag 16.30-17: Ammes
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Flaske og puttes til natten kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske eller ammes
Midt nat 03: Evt. amning
Som I kan se er der i denne plan 7 amninger fordelt over hele døgnet - det er sandsynligvis samme antal som I er oppe på, men hos jer ligger størstedelen af dem mellem kl. 24 og 07 og det er problematisk.
Hvis I mener at jeres datter har brug for skemad 3 gange dagligt, så er det helt fint. Men jeg vil så anbefale jer at I ikke giver hende mere end ½ dl af gangen og i stedet får noget mælk fyldt på hende. Hvis du har problemer med at amme hende så hyppigt, vil det være nødvendigt at hun får flaske i stedet og normalt ville jeg ikke have anbefalet jer at starte med skemaden i en alder af kun 3½ måned. Jeg ville i stedet have anbefalet at sætte mælkeindtaget op ... Jeg bliver nødt til at sige til jer, at når man starter med at give sit barn så meget skemad, så kan I risikere at hun pludselig lukker munden og bliver træt af det og så har I først et problem ... Men lad os nu se om ikke det kommer til at gå helt fint, man skal jo ikke tage problemerne på forskud :)
Lige nu er det altså for mig at se et helt reelt behov at hun søger brystet hele natten igennem og det behov skal dækkes om dagen ... At hun er begyndt at være vågen om natten og søge mælken der og ikke gjorde det tidligere er ikke mærkeligt. Det skyldes jo netop at I har erstattet en del af hendes mælkemåltider med skemåltider og det er alt for tidligt at gøre det. Først i 7 måneders alderen kan skemaden erstatte en amning - ikke før - og derfor søger hun naturligt sit behov for mælk på de tidspunkter hvor hun ikke får skemad.
Rigtig meget held og lykke fortsat - rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske