Brev:
Vågner mange gange om natten - 4 mdr.
11. marts 2010
Alder:
4 mdr.
Vågner mange gange om natten - 4 mdr.
Hej Helen
Vi har en datter på 4 1/2 måned, og hun vågner rigtig mange gange om natten. Hun er kommet på eget værelse, da vi blev foreslået dette, men det har ikke hjulpet.
Hendes døgnrytme ser nogenlunde sådan ud:
Hun kommer op ca. kl. 6 hvor hun får bryst.
Kl. 7.30 får hun majsgrød med frugtmos og vand her til
kl. 8 kommer hun ud og sove i barnevognen og sover ca 2-3 timer
Ved 11 tiden får hun risgrød med svesker
Ca. kl. 14 er hun træt igen og komme ud at sove. Igen sover hun 2-3 timer.
Kl. 17 - 17.30 får hun kartoffel/grøntsagsmos
Kl. 19.45 får hun vælling og bliver puttet kl. 20
Hun falder i søvn med det samme uden at græde eller noget, men er så vågen rigtig rigtig mange gange om natten hvor vi forsøger at give hende sutten, men hun får også bryst flere gange. Hun vågner typisk første gang efter ca. 3 timer, og herefter ca. hver time.
Hun får vand af en kop til alle måltider, og jeg forsøger at lægge hende til brystet, men hun er for det meste mæt og tager ikke rigtigt noget. Vi startede med kartofler da hun var 3 1/2 måned gammel fordi hun ikke tog nok på. Det gør hun heldigvis nu. Hun vejer ca 6500 og er 65 cm. lang. Hun har gylpet rigtig meget, men det er også aftaget væsentligt efter hun får mere "rigtig" mad.
Nu har vores sundhedsplejerske foreslået vi skal til ørelægen med hende da hun siger hun ikke ved hvad vi ellers skal prøve. Vi har lagt en pude under hendes madras så hun ligger lidt højere med hovedet. Vores sundhedsplejerske siger hun måske kan have væske i ørerne der driller. Om dagen når hun sover ude i barnevognen er der ingen problemer. Her sover hun uden vi hører fra hende i 2-3 timer, og hun sover så snart hun bliver puttet.
Om dagen er hun rigtig glad og tilpas. Når hun vågner om natten er det ikke bare lidt pludren. Hun starter stille og roligt med at "kalde", men hvis vi så lige vil se tiden an om hun falder til ro igen begynder hun at skrige.
Jeg håber du har forslag til hvad vi skal prøve, da det er rigtig hårdt at være oppe så mange gange om natten. Ikke mindst fordi vi jo tænker på om der er noget galt?? Kender flere børn der sover igennem på Saras alder. Ved godt børn er meget forskellige, men synes det er mærkeligt hun pludselig er begyndt at være så meget vågen om natten. Når vi giver hende sutten eller hun får bryst sover hun videre med det samme. For 2 måneder siden var hun kun vågen en gang om natten for at spise, og sov så videre.
Alt hvad vi har forsøgt er gjort i samråd med sundhedsplejerske, men nu ved hun ikke hvad mere hun skal foreslå. :-(
Håber du kan hjælpe.