Svar: Måltider, amning og tyggemad
3. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at jeres datter er kommet rigtig godt igang med skemaden og nyder at spise mere og mere rigtig mad, hvor er det dejligt :)
Det er helt passende at du nu begynder at skære amningerne lidt mere ned og i stedet øger hendes antal skemåltider. De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives rigtig fint med 4 amninger og 4 måltider skemad.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud) frisk frugt i hånden, vand af kop
Formiddagslur og puttes nu uden amning og lærer stille og roligt at sove uden at få mælk først
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og supperes med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere familiemad, det kan være lidt ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks. En kartoffelbåd, kogt blomkål, broccoli eller lignende at sidde med i hånden selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster, så du er sikker på at hun er fyldt rigtig godt op med mælk. Sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se er det altså eftermiddagsamningen der nu kan erstattes af et 4. måltid og formiddagsamningen forsvinder ofte også stille og roligt.
Med hensyn til at sidde med mad i hånden, så har du ret i at du skal være ekstra opmærksom med de fortænder din datter allerede har fået. Hun kan let få bidt et stykke af ... men samtidig skal hun jo også øve sig og netop lære at få fornemmelsen af hvor store stykker man kan have i munden og hvordan det skal bearbejdes i munden inden man kan synke det. Øvelse gør mester og jeg synes derfor du skal give hende mad i hånden at øve sig på, men naturligvis under opsyn. Det at sidde med noget i hånden, øve sig i at tygge, gumle, opbløde med spyt, suge saften ud af en appelsinbåd osv. er alt sammen med til at styrke hende mundmotorisk og dermed også gøre det lettere for hende at komme igang med mere tyggemad.
Hvis du vil prøve at give hende små brødhapsere, så kan du også gøre det. Prøv i givet fald at komme dem ind i siden af munden, så hun med det samme tygger sammen omkring dem. Får hun dem ind forest i munden, vil hun naturligt lettere kunne komme til at fejlsynke, fordi hun så ikke får det tygget.
Håber du kan bruge disse tanker videre, fortsæt endelig den gode gænge :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske