Brev:
Måltider, amning og tyggemad
3. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Måltider, amning og tyggemad
Kære Helen,
Som tiden flyver afsted, og vores datter er nu en stor pige på 7 måneder. Hver alder nye udfordringer og derfor atter en mail med et par spørgsmål :-)
Vores datter får 3 måltider mad, som det ser ud lige nu. Derudover ammer jeg hende ca. 6 gange i døgnet - vi er dog ved at skære natamningen mellem 00.00 og 05/06 væk. Det er indtil videre gået forholdsvist smertefrit. Efter ca. en halv time sammen med farmand sover hun igen til der er gået ca. 5,5 time siden sidste måltid. Det er altså ikke sult, der gør, at hun vågner ved 2-3 tiden om natten.
Hun er vældig glad for mad! Meget nysgerrig og næsten altspisende. Hun får havregrød, øllebrød, grøntsagsmos af forskellige grønsager, kylling, fisk osv.
Er det okay at introducere hende til et 4. måltid nu? Således at det hedder 4 måltider mad og 4-5 amninger?
Hun er blevet mere og mere glad for mad, der kan tygges (f.eks. er vi så småt gået i gang med små stykker af lidt udblødt rugbrød, stykker af laks, kogt broccoli osv, som hun er meget glad for). Hun har de fire fortænder, så kan også bide nogle gode stykker af. Jeg har læst, at du anbefaler ristede rugbrødsbjælker og stykker af frugt, som de små kan sidde med selv. Med de fortænder hun har, kan hun som sagt bide ret godt og jeg er bekymret for, om hun kan få bidt nogle alt for store stykker af, som hun kan få galt i halsen og have svært ved at hoste op igen. Vil det være bedst at vente med 'sidde med selv-stykker' til hun kan tygge bedre? Eller er jeg unødigt pjevset? ;-)
Mange venlige forårshilsner!