Svar: 45 minutters søvn
2. marts 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Elisabeth
Tillykke med lillesøster - dejligt med to piger!
Det er rigtigt at nogle børn har svært ved at skifte fra en søvnfase til en anden og at løsningen på dette problem ofte vil være at stå parat, vugge/trille lidt når barnet er ved at vågne og på den måde lulle barnet videre i søvnen.
Jeg kunne forestille mig at du også triller hende, når hun skal falde i søvn og det kunne derfor godt lyde som om at hun måske er ved at være afhængig af at blive vugget/trillet for overhovedet at kunne sove ...
Prøv derfor når du triller ikke at gøre det hele tiden. Start med at putte hende, se hvordan hun virker. Hun skal når hun puttes være fyldt rigtig godt op med mælk og være lige ved at sove. Hun skal lægges fra din favn og ned i barnevogn eller seng lige der, hvor øjnene kører rundt i hovedet, hvor vejrtrækning er dyb og rolig og hun tydeligt er lige ved at falde i søvn men endnu ikke sover helt. Læg hende stille og roligt ned, giv hende evt. en sut og/eller en klud ved ansigtet og hold dine hænder på hendes krop, så hun kan mærke at du er der. Hvis hun græder, så triller du vognen lidt ellers ikke. Stå der, hænderne på hende, vente. Slip med dine hænder, stå der, lyt, hvis hun klynker så triller du lidt igen, men holder atter pause, venter. Hver gang hun klynker så triller du, men du holder hele tiden pause, så hun stille og roligt lærer at sove ude at skulle være i bevægelse.
På den måde vil hun også kunne komme videre i sin søvn uden at være i bevægelse ...
Derudover tænker jeg også at børn i 3-4 måneders alderen ofte begynder at sove lidt kortere lure om dagen og har brug for mere vågen og aktiv tid. Det er vigtigt at du nu ser hende som en aktiv lille baby og ikke længere som et spædbarn. Det er derfor vigtigt at du i hendes vågne perioder, tumler rigtig meget med hende, så hun får brugt sig selv fysisk og også går rundt med hende, pludrer med hende, synger osv. så hun mentalt også bliver stimuleret rigtig godt. Når hun derefter er fyldt godt op og naturligt har brug for at sove, så skifter du hende, ammer hende og putter hende så efter ovenstående princip.
Det vil være en god idé at arbejde på 3 lure om dagen, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Ofte vil den sidste lur ligge så sent på dagen, f.eks. ligge mellem kl. 17.30-18.30 at barnet naturligt ikke kan blive puttet til natten allerede kl. 20, men måske først er klar til at sove og lade natten begynde kl. 21.30 ... og det er helt okay og normalt for alderen.
Der er her også vigtigt lige at nævne, at nogle børn jo også sover så lang en nattesøvn, at de naturligt ikke kan sove mere end 45 minutter af gangen om dagen. For at vurdere om det er problematisk er man derfor også nødt til at se på, hvor meget søvn barnet samlet får. Hvis barnet får sit søvnbehov dækket, så er det helt fint og helt okay at barnet sover korte lure om dagen. Trives barnet på denne måde, er det ikke noget man absolut skal ændre på :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske