Svar: Overgang til bredere kostplan
2. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Kære MIMI
Tillykke med lillebror, hvor dejligt! Det lyder som om at både han og I trives rigtig godt :)
I Danmark anbefaler vi først kød, fisk og glutenholdige grødprodukter fra 6 måneders alderen, men der er jo heller ikke længe til din dreng bliver 6 måneder og så åbner der sig en helt ny verden :)
I 6 måneders alderen kan han få alle typer grød, det er havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Det kan være hjemmelavet eller købt grød og du kan mikse forskellige typer af mel og flager for at variere så meget som muligt. Han må i 6 måneders alderen også gerne begynde at få mad i hånden som han kan sidde med og sutte på, opbløde med spyt og suge saften ud af. Det vil styrke ham mundmotorisk og da mange børn også ofte får tænder i denne alder, vil det også være dejligt med lidt at gumle på på de ømme gummer :)
Du kan lave mos af alle slags grøntsager: Kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det, men i små mængder. Det betyder at det kun bør udgøre 1/10 af portionen og laver du f.eks. en kartoffel-sellerisuppe, hvor selleri udgør en større del, så bør der gå 14 dage inden han får det igen.
I 6 måneders alderen kan du som sagt også begynde med lidt kød eller fisk. Det vil være rigtig godt at bruge dette i mosen både til frokost og om aftenen og udgangspunktet er den mad I andre spiser. Du kan f.eks. koge lidt kylling og hakke det, tage lidt laks, rødspætte eller hvad I nu får og give ham det ned i mosen, ligesom sovs også er godt til at give smag. Hvis I skal have en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs, og det er krydret med løg, timian, oregano eller lignende milde krydderier, så må han faktisk gerne få lidt af dette på sin grøntsagsmos.
I takt med at din dreng begynder at spise mere skemad, så vil hans indtag af mælk naturligt nedsættes. Han har stadig brug for at få sine flasker, men hvor han nogle gange drikker 200ml mælk vil han måske nu begynde kun at drikke 100-150 ml af gangen, fordi han har fået grød eller mos forinden. Da hans mælkebehov fortsat er meget stort betyder det, at du sandsynligvis nu skal indstille dig på, at han begynder at have behov for en ekstra flaske sen aften omkring midnat. Det vil altså være et helt reelt behov for ham at få mælk der.
Mit forslag til en dagsplan til et barn på 6 måneder, der sikrer både mad og mælk nok og som samtidig tager hensyn til dine angivne tider, vil se således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med lidt brødskorper, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Flaske og tilbydes evt også lidt frugt, frugtmos eller frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Powernapper evt. 20-30 minutter, de fleste børn begynder i 6 måneders alderen at kunne springe powernappen over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere den mad I andre spiser, suppleres igen med lidt brødskorper og lignende i hånden, Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne hvorefter han sover til næste morgen tidlig.
Du skriver at du om aftenen kommer en skefuld ekstra mælk i flasken - det kan ikke anbefales at gøre dette. Modermælkserstatning er så præcist sammensat, og udregnet, at man ikke bør ændre på blandingsforholdet. Det er derfor bedre at give ham en ekstra flaske sen aften, som han så kan spise mere eller mindre i søvne. Ved at gøre dette får du også hans indtag bedre fordelt over døgnets 24 timer og ikke kun over 12 timer som nu ... Netop fordi han nu skal have mere rigtig mad om dagen og plads til både mad og mælk i maven, er det vigtigt at han får mælk på ydertidspunkterne.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske