Svar: Skemad, flaske og modermælkserstatning
2. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Kære meget trætte mor
Det lyder på mig umiddelbart som om at din dreng er lidt træt af at få det samme og har brug for mere smagsvariation. Jeg tænker derfor at du skal begynde at varierer hans indtag fra dag til dag, jo mere variation, jo bedre er det nu :)
Da han nu får skemad to gange dagligt, kan du variere hans indtag til frokost, så han hver anden dag får grød og hver anden dag grøntsagsmos. Og også grøntsagsmosen skal nu varieres så han får mos af både kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash, jordskokker osv. Når han bliver 6 måneder kan du varierer meget mere og han kan stille og roligt begynde at få mad som tager udgangspunkt i jeres mad, han skal begynde med kød, fisk osv. Alt sammen nye og spændende oplevelser for ham.
Af grød kan du give ham ris, majs, hirse, boghvede og quinoa som alle er uden gluten og når han bliver 6 måneder kan du give ham havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Igen - jo mere variation, jo bedre.
Frugtmosen kan du også varierer, han må få mos af alle slags frugt og bær og du kan lave det selv eller du kan købe det på glas - igen er variation vigtigt :) Når du kommer frugten på grøden, så gør det som topping, så han i selve måltidet får variation. Det vil sige en skefuld med frugt, en skefuld med ren grød og en skefuld med blandet grød og frugt. På den måde skifter hans smagsoplevelse under måltider, præcis som når du selv spiser, så smager maden også forskelligt alt efter om det er kød, kartofler eller sovs du kommer i munden :)
En plan for dagen med 3 måltider skemad ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 8: Grød, evt. frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød (en anden type end om morgenen) eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften 18: Grøntsagsmos (anden slags end til frokost), gerne med udgangspunkt i de grøntsager I andre spiser til aften, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Nat 03: evt. behov for amning - de fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære denne.
Din dreng er så gammel nu at han er meget bevidst om hvorvidt han får flaske eller ammes og han foretrækker naturligt den ægte vare, når det er muligt ... Hvis du ønsker at fortsat at kunne give ham flaske, så vil det sandsynligvis ikke være nok at gøre det en gang imellem, når han skal passes, så bliver han nødt til at få en flaske dagligt. Ellers er der en risiko for at han vil han nægte at tage imod den. Du kan derfor overveje om du vil begynde at give ham en flaske fast, f.eks. sen aften i håb om at mme der vil kunne mætte ham lidt mere, så han begynder at kunne sove lidt længere inden han vågner og er sulten igen.
Hvis han ikke bryder sig om NAN så kan du prøve med et andet produkt, de smager alle forskelligt og måske han bedre kan lide et af de andre. Du kan købe både HIPP, Beauvais Modermælkserstatning, Arlas babymælk eller Allomin fra Semper. Du må prøve dig frem - måske har en i mødregruppen noget du kan få lidt af, så du ikke behøver købe en stor pakke, du så ikke får brug for :) Prøv også med mme i brik, det er lidt dyrere men så har du mindre portioner at forsøge med.
Du kan også prøve at komme lidt sukker i NAN for at søde det. Modermælk er betydeligt sødere i smagen end modermælkserstatning er, så 1 tsk. sukker i 100ml mme, kan nogle gange hjælpe. Det skal naturligvis trappes ud igen.
Ellers er det en god idé, som du også har læst, at amme ham fra begge bryster - hvis han vil. Han kan sandsynligvis spise mere eller mindre i søvne og lægger du ham til modsatte bryst, så tager han måske alligevel lidt ekstra derfra.
Prøv herefter at få ham tilbage i hans egen seng igen, så han som udgangspunkt sover der. Prøv at holde dig vågen, sørg for at han får masser af mælk sen aften og se om du så kan undgå at amme ham igen om natten. Hvis han stadig har brug for brystet om natten, så er det fint at du ligger ned og ammer ham og sover selv - men i en periode, ville det måske hjælpe jer begge, hvis du ikke faldt for meget i søvn og fik ham tilbage i egen seng. Det er klart at jo mere han ligger ved brystet og dufter din mælk jo større behov vil han føle. Hvis I ligger fra hinanden, så er sandsynligheden for at han kan sove uden også større :)
Og vil du så ikke godt holde op med at slå dig selv oven i hovedet og tro at du gør noget forkert og giver din dreng dårlige vaner ved at tilbyde ham brystet. Det eneste du gør er at give ham tryghed og sikre dig selv lidt sammenhængende nattesøvn og det kan ingen da klandre dig for! Det er helt naturligt at børn har brug for masser af nærhed og fysisk kontakt, det er helt naturligt at små børn skal ammes i søvn. Ro på, det er først nu han er ved at være så gammel, at han ikke længere behøver mælk om natten og derfor er det også rigtig fint at det først er nu du begynder at arbejde på nye vaner. Stadig nye vaner som I begge kan leve med :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat.
Rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske