Brev:
Skemad, flaske og modermælkserstatning
2. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Skemad, flaske og modermælkserstatning
Hej Helen,
Tak for en god brevkasse som har hjulpet mig meget gennem de sidste 5 måneder.
Min søn er nu 5 måneder, trives godt og vokser som han skal. Men som hos så mange andre mødre er mit trætte hoved fyldt med en masse bekymringer og spørgsmål. Jeg håber, du vil hjælpe med et par gode råd.
Mit første spørgsmål drejer som om skemad. Jeg begyndte for ca. 5 uger siden, at give ham grød. Primært majs- og risgrød. De første par dage fik han et par gode skefulde en gang om dagen, og det gik rigtig godt med at få grøden indenbords. Efter en snak med min egen SP har jeg trappet op, så han på det sidste har fået grød 2 gange dagligt og i denne uge 3 gange dagligt. Jeg er samtidig begyndt at blande en smule frugtmos i grøden. Men han afviser nu grøden både om morgen og til frokosttid – både med og uden frugtmos. Han vil dog gerne spise frugtmosen alene.
De sidste par dage har han spist kartoffelmos om aftenen, og den spiser han uden problemer, så det er kun grøden i løbet af dagen. Skal jeg i stedet forsøge at give ham grød lavet på flager? Eller har du andre forslag?
Mit andet spørgsmål går på flaske og amning. Jeg har fra start fuldammet min søn, og det er gået uden problemer. Hvis jeg har fået ham passet, så har jeg pumpet ud og han har fået det på flaske. På det seneste har jeg haft meget svært ved at pumpe nok mælk ud, så jeg har forsøgt at give ham lidt NAN på flaske, men oftest afviser han flasken og begynder at græde.
Skal jeg forsøge med at andet mærke? Eller har du en godt råd til, hvordan jeg kan få ham til at drikke erstatningen? To gange har han drukket omkring 100 ml NAN uden af være ked af det. Den ene gang i løbet af dagen, hvor han var vågen. Den anden gang om natten, hvor han fik flaske og sov videre. Desuden er det som om han har glemt, hvordan han skal drikke af sutteflasken. Han leger med sutten og bider i den. Kan han have glemt det i forbindelse med han drikker vand af en lille kop?
Mit sidste spørgsmål er vedrørende søvnrytme og dårlige vaner fra min side. I dagstimerne sover han typisk som følger:
Vågner omkring kl. 6. – bliver puttet igen mellem kl. 8 og kl. 9, alt efter hvor træt han er. Her sover han typisk en times tid. Omkring kl. 12 bliver han puttet igen, og sover typisk 2-3 timer, og så sover han typisk 30-45 min. mellem kl. 17 og kl. 18. Han bliver puttet for natten mellem kl. 19 og kl. 20. Nogle dage bytter han om på den lange lur og tager den om formiddagen. Han sover oftest ude i barnevognen, og er sjældent lang tid om at falde i søvn. Jeg tror nu nok hans dagsrytme er nogenlunde i orden. Men hans søvnrytme om natten er ikke helt så god, som jeg gerne ville have, og det er nok min egen skyld.
Som sagt bliver han puttet mellem kl. 19 og kl. 20 – han er som regel en halv times tid om at falde i søvn, i den halve time klynker han en smule, spytter sutten ud osv. Men han bliver sjældent så ked af det, at vi tager han op fra sengen igen.
De sidste par måneder er han vågnet mellem kl. 23 og midnat, og får bryst. Han falder dog hurtigt i søvn ved mit bryst, og så bliver han lagt tilbage i sin seng. Herefter sover han et par timer til, og vågner så med jævne mellemrum frem til kl. 6, hvor han er frisk.
I den periode hvor han vågner så ofte, har jeg desværre startet en dårlig vane. Når han vågner tager jeg ham over i vores seng, og han bliver lagt til bryst, hvor han spiser, til han falder i søvn igen. Jeg er selv så træt, at jeg også falder i søvn, mens han er ved mit bryst. Når jeg vågner lidt senere, og flytter ham over i sin seng, så vågner han ofte, og så kommer han retur til vores seng og mit bryst.
Jeg ved det er en dårlig vane, og vil gerne have hjælp til at stoppe den. Jeg har enkelte gange forsøgt at give han sutten og en nusseklud, men han begynder at græde, og stopper først når han er ved mit bryst.
Siden han blev født er han altid vågnet ofte i løbet af natten – det kan tælles på en hånd, de nætter hvor han er vågnet mindre end 3 gange.
I flere af dine andre svar skriver du, at barnet skal mættes godt, når det vågner omkring kl. 23 – altså spise fra begge bryster. Når nu min søn hurtigt falder i søvn, skal jeg så vække ham, og lægge ham til det andet bryst?
Det blev til en halvlang smøre - på forhånd tak for din hjælp.
Venlig hilsen
En meget træt mor