Svar: Væske og antal flasker
2. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Pernille
Tak for dine dejlige ord til mig - jeg er glad for at kunne hjælpe :)
De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for 5-6 flasker dagligt. I 7 måneders alderen nedsættes dette ofte til 4 flasker og når barnet bliver 8-9 måneder nedsætter man ofte til 3 flasker i døgnet. I 10 måneder vil de fleste børn kunne nøjes med 2 flasker (400ml) det sikrer dem deres behov for jern indtil 1 års alderen. Når barnet bliver et år, får barnet en flaske, ofte flasken inden sengetid og denne flaske erstattes så stille og roligt med en kop mælk og en godnathistorie i stedet for.
En plan til et barn på 7 måneder vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være appelsinbåde, blomme, fersken eller lignende som han kan sidde og sutte saften ud af.
Puttes til formiddagslur og i 7 måneders alderen forsvinder flasken her og han lærer stille og roligt at sove uden at få mælk først.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Flasken her forsvinder ofte i 7 måneders alderen og erstattes i stedet af grød som mellemmåltid. Nogle vælger dog at bibeholde flasken her, for netop at sikre barnet mælk nok så barnet ikke behøver efterspørge det om natten.
Aften 18: Grønsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være lidt ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle moset ned i grøntsagerne, laks fra ovnen osv. Suppleres også med kogte grøntsager som blomkål, broccoli eller en kartoffelbåd at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig
Som du kan se af denne plan er det fortsat vigtigt med grød og mos det næste stykke tid, men mosen kan du lave med mere og mere bid i, ved at der tilsættes f.eks. kød, fisk, ris. Du kan også begynde at mose kartofler og andre grøntsager med en gaffel i stedet for med blender, hvis du oplever at din dreng er god til at tygge - men mos og grød er stadig godt.
For at øve sig mundmotorisk vil det være rigtig fint at give ham rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsager, frugt osv. i hånden. Det skal være noget som ikke lige knækker og som han kan gumle på og opbløde med spyt eller suge saften ud af. Sådan noget som æblebåde det knækker meget let og sætter sig fast i halsen, men en appelsinbåd vil han måske gerne have :) I babykøkkenet her på siden kan du se hvordan jeg laver rugbrødsbjælker :)
De fleste børn vil kunne tygge rigtigt i 8 måneders alderen og kan her få små rugbrødshapsere, stadig skal de suppleres med grøntsagsmos. Nogle børn vil naturligt kunne tygge før, andre skal have lidt mere tid til det, men det er okay.
At det er svært at drikke nok af en kop - ja det er det i denne alder, derfor er flasken også stadig meget vigtig. Men øvelse gør mester og han lærer det stille og roligt. I takt med at han bliver bedre til det og mælkemængden nedsættes, så vil han naturligt også begynde at drikke mere af koppen.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej. Fortsat held og lykke med ham.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske