Svar: Vil ikke tage sin mælk
2. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Kære frustrerede mor
Jeg kan godt forstå du bliver frustreret, når din datter ikke drikker - der er naturligvis også en grænse for hvor lidt hun kan nøjes med. Du må dog et eller andet sted prøve at holde fast i at hun rent faktisk har våde bleer, så et eller andet kommer der jo ind og så er hun fysisk også en stor pige, hun vejer 10 kg og lyder ikke til umiddelbart at mangle noget ... men igen, netop fordi hun er fysisk stor, så er hendes væskebehov også stort og så kommer bekymringen jo igen :)
Du skal passe på ikke at presse hende for meget. Du risikerer at hun derved protesterer endnu mere. Prøv at holde fast i at hun skal tilbydes flaske 4 gange dagligt og derudover tilbydes vand af kop og skemad, som også indeholder mme.
Modermælkserstatning smager ikke ret godt, men produkterne smager alle forskelligt og jeg synes faktisk du skal prøve at skifte lidt mellem de forskellige mærker for at hun ikke får samme smag hele tiden. Du må også godt prøve at komme lidt sukker i mme, for at se om hun så bedre kan lide det og tager lidt mere. Du kan komme 1 tsk. sukker i 100ml mælk. Prøv også med vælling om aftenen, måske hun bedre kan lide dette og det tæller også med i væskeregnskabet og sikrer hende ekstra jern, kalk og vitaminer.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Sover formiddagslur fra 9.30-11.00
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende at gumle på.
Flaske og puttes til middagslur - hvis hun ikke vil flasken, så må hun undvære - det er et tilbud og du kan ikke tvinge hende.
Eftermiddag 15.30-16: Hvis hun ikke har fået flaske inden middagslur, så tilbyder du hende flaske her. Hvis hun stadig ikke vil, så må du give hende lidt flerkornsgrød lavet med mme og frugtmos som topping, vand af kop. Frisk frugt i hånden.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Udgangspunktet er mere og mere jeres mad, giv hende ris med sovs, indmaden af en frikadelle, laks fra ovnen, en kartoffelbåd, kogt blomkål eller lignende at sidde med og gumle på selv.
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske som hun måske vil tage, fordi hun sover.
Ud over ovenstående råd, så kan du også forsøge med en anden type flaske eller flaskesut, gerne en sut med flere huller eller en sut beregnet til vælling, så mælken løber hurtigere til hende. Jo mindre hun skal arbejde for det, jo mere vil hun måske drikke :)
Og så må du drøfte med lægen hvad hendes minimum indtag skal være. Som udgangspunkt vil jeg sige at hvis du får 500ml mme i hende dagligt og derudover får hende til at drikke vand, så er det rigtig fint. Det er måske en mængde du kan overskue, mælken i maden tæller her også med - væskebehovet må som sagt også dækkes af vand og alternativet til vand af kop er jo at du giver hende ekstra væske ved også at tilbyde vand af sutteflasken ... Det er naturligvis vigtigt at hverken mad eller vand fylder så meget, at det fjerner behovet for mælk, der skal ligesom være plads til det hele, så du må prøve at finde balancen.
Håber du her er hjulpet videre på vej og har fået lidt ro - fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske