Svar: Mad og gnavemad
2. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Helle
Når man er født i 35 uge, så vil det nogle gange være sådan at tarmsystemet er lidt umodent og man derfor skal gå lidt langsommere til værks. Det er i hvert fald en god idé, at starte lidt stille og roligt ud til at begynde med, og så må I se hvordan hun reagerer og hvor hurtigt I så kan gå frem.
Generelt siger man at det er en god idé til børn født før tid at gå ud fra en mellem alder, altså en alder der ligger mellem det faktiske fødselstidspunkt og termin. Det vil hos jer sige, at man skal lægge 2½ uge til, så man tidligst begynder når hun er 4 måneder og 2½ uge gammel. Derfor kan I i princippet godt begynde nu hvor hun er 5 måneder gammel, hvis hun i øvrigt virker parat og fysiologisk klar. Det er altså hendes behov og signaler der er afgørende for hvornår I skal starte og ikke om din mand eller du synes det er passende - hun styrer det :)
Jo tidligere man begynder, jo længere introduktionstid vil der være. Jo yngre barnet er, jo mere stille og roligt skal man gå til værks - igen hele tiden vurdere det enkelte barns behov. Det er altid en god idé at begynde med de lidt milde grødtyper som ris, majs, hirse, boghvede eller quinoa - som alle er uden gluten og starter man når barnet er 6 måneder, så starter man ofte også med dette, men variation og overgangen til de lidt grovere grødtyper som havregrød og øllebrød kommer hurtigere og man kan så variere mellem de forskellige grødtyper fra dag til dag.
I begyndelsen skal hun have mælk fuldstændig som hun plejer, skemaden kommer altså ind som noget ekstra og i første omgang kun som små smagsprøver. Start med at give hende 4-5 skefulde, giv hende vand af en kop og am hende så som du plejer inden hun skal puttes til lur.
Med den alder hun har, må hun godt få lidt agurk eller en kold gulerod at gumle på, brødskorper bør hun ikke få før hun er 6 måneder. Lidt frugt er også okay, men da hun ikke er så gammel gives frugt bedst som lidt topping på en grød, det vil også være med til at kunne varierer hendes smagsoplevelse. Når hun har fået lidt forskellige former for grød, kan du altså variere yderligere ved at tilsætte lidt frugtmos som topping. Se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver forskellige slags grød og mos.
Jeg vil foreslå dig at du tilbyder lidt grød formiddag eller til frokost. Først skal hun lige vende sig til at spise det og finde ud af teknikken, derefter skal mave vende sig til den lidt fastere føde. Når hun kan spise en lille dl, så kan du begynde at give hende to gange dagligt. Det er bedre at hun får 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. på en gang - også selvom hun godt kan spise mere end 3/4 dl, så er det godt at holde igen og i stedet fortsat tilbyde hende brystet som du plejer. Hendes væskebehov er stort og skal stadig udgøre størstedelen af hendes indtag og hun skal være betydeligt ældre før et skemåltid må erstatte en amning.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, har evt. brug for en lille ekstra morgenamning at vågne på
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Begynde med lidt grød af ris, majs, hirse, boghvede eller quinoa, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap
(Aften 18: Her vil 2 skemåltid normalt komme ind og det vil meget passende kunne være lidt grøntsagsmos som tager udgangspunkt i de grøntsager I andre spiser til aften). Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Evt. amning, de fleste børn er 6 måneder inden de begynder at kunne springe denne over. Der er også børn som ammes kl 20, kl. 01 og igen kl 06 og det er helt fint, denne rytme kan man også sagtens have :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med det.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske