Svar: Fugtig og kold
2. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Jane
Det lyder som om at det er et nyopstået problem, som er kommet fordi I har skiftet til en anden type madras. Det kunne derfor godt være at årsagen skal findes i hans latex madras.
Så vidt jeg ved har de fleste latex madrasser en åben struktur der gør at de kan aflede både varme og fugtighed og gøre at man ikke overophedes, når man ligger på den ... men der må stadig være en sammenhæng hos jer og jeg tænker at du nok skal prøve at minimere hans tøj, hvis han generelt har det varmt. Uld er måske for varmt for ham, når han ligger på denne type madras. Man kan tale for uld, hvis han sveder meget fordi det kan suge sveden og stadig holde ham varm, så løsningen med en uldbody og en bomuldsdragt lyder fint. Du kunne dog også prøve kun at give ham bomuld på for at se hvordan han så reagerer.
Det er naturligt at han kan virke kold på arme og kinder og at han virker varmere i nakken og på brystkassen. Det er helt normalt og det betyder ikke noget.
Det kan naturligvis også have noget at sige hvad type dyne han har. Dynen i voksiposen regulerer måske hans varme bedre end den dyne han bruger i sin seng ... det er også en overvejelse man kan gøre sig.
Jeg håber du kan bruge lidt af disse tanker videre, fortsat held og lykke og god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske