Svar: Sove i samme seng og temperament
2. marts 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Jette
Det er helt naturligt at jeres datter vågner om natten. Det hænger sammen med at hun er begyndt i dagpleje, skal forholde sig til at være væk fra dig om dagen og samtidig drømmer hun også mere, fordi alt hvad hun oplever skal bearbejdes i drømme.
Hun er stadig så lille at hun ikke forstår hvor du er, når hun ikke kan se dig. Hun ved ikke engang at du er lige inde på den anden side af væggen, hun kan ikke forholde sig til at du er i køkkenet og hun i stuen - når du går, når hun ikke kan se dig, så føler hun sig forladt og alene.
Lige nu er hun altså inde i en periode, hvor hun har ekstra meget behov for at vide at du er der for hende og jeg synes det er helt naturligt at du derfor tager hende ind i jeres seng og giver hende den tryghed hun har behov for. Det virker med det samme, hun mærker din nærhed, forstår at du stadig er der for hende og så sover hun godt.
Det er meget fint at holde fast i at hun fortsat skal falde i søvn i sin egen seng om aftenen og at det er stedet hun skal forbinde med at sove, men lige nu er det altså okay at hun kommer ind til dig om natten, når du fornemmer at det er det som virker, det er det hun har behov for.
Om det er en dårlig vane - nej, det synes jeg ikke. Det er aldrig dårligt at give sine børn den nærhed og tryghed de behøver og i perioder har de mere brug for det end i andre perioder :)
Med hensyn til vuggedød, så er der jo aldrig nogen garantier i forhold til dette - men sandsynligheden for at det sker er minimal med den alder hun har. Selvom I ligger i samme seng, så vil hun jo fint kunne flytte på sig, kunne sparke til dynen hvis hun er ved at få det for varmt osv. Du vil selv være meget opmærksom på ikke at lægge dig på hende og du skal naturligvis sikre dig at hun ikke får en stor tung dyne over hovedet osv. - men det er helt okay at I putter sammen om natten, når hun vågner, med den alder hun har.
Temperament .... Jeg synes faktisk det er lidt synd at dagplejer har gjort det til et problem. For det er som du skriver helt naturligt at hun har brug for at opleve og blive stimuleret og at hun bliver træt af ting efter lidt tid. Så må man give hende noget nyt at koncentrere sig om, gøre nogle andre ting med hende og så bliver hun naturligt glad igen.
Børn er forskellige og lærer forskelligt og hvor nogle børn sidder stille længe, studerer detaljer, vender og drejer, åbner og lukker - igen og igen og igen og igen - ja så er andre børn hurtige. De sidder ikke stille, de kravler rundt, piller i det hele, kigger kortvarigt på det, smider det og tager noget nyt og kigger på det. Det er helt okay, at børn gør disse ting forskelligt, de lærer på forskellig vis.
Når jeres datter bliver frustreret over at skulle have skiftet ble, eller have tøj på eller lignende, så er det en god idé at tale med hende om det og sætte ord på - om ikke andet for sin egen skyld "ja, det er også irriterende med den ble, men jeg skynder mig alt hvad jeg kan" eller lignende. Når hun brokker sig over at sidde for længe i barnevognen, så må hun give hende lidt frugtstykker eller andet som så kan aflede lidt på vejen og også tale med hende om hvad de ser "se der er en hund, vov-vov siger den" og lignende, så det bliver interessant at sidde der.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske