Svar: Røde knopper i ansigtet + flere spørgsmål om kost.
15. juni 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Janne
Dejligt at høre at du har kunne bruge et tidligere svar og sikke en masse spørgsmål, så for at starte fra en ende af:
Børn får ofte det der hedder kontakt allergi, som viser sig som rødme og små knopper i ansigtet, især omkring munden, lige efter eller i forbindelse med et måltid. Det har ikke noget med allergi at gøre, så her skal du ikke være urolig. Sørg bare for at vaske din søn i ansigtet med en fugtig klud, når han har spist:o)
Med hensyn til mælkemængde, så lyder det ikke unormalt med ca en liter i døgnet. Det er fra 9-12 mdr´s alderen at mælkemængden nedsættes til ca 500 ml, som er den mængde barnet vil have brug for fremover, altså efter et års alderen.
Sålænge han ikke spiser store portioner er det en god idé at tilbyde ham flaske efter et måltid, så du er sikker på at han er mæt og har fået hvad han har behov for. Du må tro på at han er i stand til at regulere dette selv.
Vælling tæller med i mælkeregnskabet. Vær opmærksom på at børn under 6 måneder ikke bør få mere end hvad der svarer til to flasker vælling i døgnet pga det forholdsvis høje proteinindhold.
I de opskrifter du nævner er der tilsat ca ½ dl mælk i hver portion grød og det synes jeg at du skal fotsætte med. Efterhånden bliver han jo også så stor at du kan begynde at tilbyde ham lidt mælk eller vand i kop og her er det en god idé at grød/mos indeholder mælk, så han fortsat får hvad han har behov for.
Med hensyn til fedtstof, så skal du tilsætte en tsk. til hver portion. Der er ikke tilstrækkeligt fedt i erstatning og det kan således ikke udgøre hans behov alene.
Jeg kender ikke til den olie du spørger om, men generelt synes jeg at det er en god idé at skifte lidt imellem de forskellige former for fedtstof, således at du nogle gange bruger olie, andre gange smør og en anden dag kærgården eller et andet blandingsprodukt.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske