Brev:
Røde knopper i ansigtet + flere spørgsmål om kost.
15. juni 2004
Alder:
5 mdr.
Røde knopper i ansigtet + flere spørgsmål om kost.
Først tak for godt svar på sidste spørgsmål. Jeg har endnu et .. eller flere faktisk:
Min søn på 5 1/2 måned får ind imellem nogle røde knopper i ansiget. De kommer og går. F.eks. idag har han haft dem i løbet af dagen, så forsvandt de .. kom igen .. og nu her hvor jeg lagde ham for natten var de helt væk og hans hud var fin. Hvad kan det være? Håber ikke det er allergi.
Han er begyndt på lidt ris - og hirsegrød og kartoffel/gulerodsmos + lidt frugtmos og så får han en flaske majsvælling om aftenen. Han får Hipp 1 som modermælkserstatning og har gjort det siden fødslen, da jeg af forskellige grunde desværre ikke har kunnet amme.
Han får flaske efter hvert "måltid" af grød/mos .. da det stadig kun er forholdsvis lidt han spiser af dette. Jeg ved ikke om han får for meget erstatning .. har læst du skriver at børn op til 1 års alderen højst må få 1/2 til 3/4 l. om dagen.
Med de flasker (5 om dagen) han får er han vel nærmest oppe på ca. en liter. Ved ikke om vællingen tæller med i mælkeregnskabet?
I de opskrifter der er i Sundhedsstyrelsens bog om mad til spædbørn laves grød og grønsagsmos på mælkeerstatning. Er det nødvendigt, når han får så meget erstatning på flaske? Det vil sige, kan jeg bare lave grød og mos uden tilsætning af mælkeerstatning?
Jeg ved at man skal tilsætte et tsk. fedtstof til grød og mos .. men jeg er i tvivl om det er pr. portion eller om det er en tsk.fuld om dagen?
Han får jo som sagt en del erstatning, og hvis der ovenikøbet tilsættes erstatning i grød/mos er fedtstoffet så nødvendigt, sådan som han spiser nu?
Jeg er klar over at når grød/mos udgør et helt måltid så skal der være energi nok i, og dermed tilsættes fedtstof, men som sagt .. gælder det også sålænge grøden/mosen er baseret på erstatning .. og sålænge han fortsat får hovedparten af sin ernæring fra erstatning på flaske?
Hvilket slags fedtstof vil du anbefale? Jeg kender til en olieblanding hvor der skulle være både omega 3-6-9 i. Den hedder Udo`s Choice. Kender du den .. og er den i givet fald anbefalelsesværdig?
Venlig hilsen Janne