Svar: Svært at få hende til at sove igen
2. marts 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Anja
Nu hvor din datter er blevet 4 måneder, så er det måske tiden at begynde med lidt ekstra mad ... Du kan starte med lidt grød i løbet af dagen og når det fungerer kan du begynde med lidt grøntsagsmos om aftenen.
Det at begynde med lidt skemad vil på sigt være med til at give jer en ny rytme. Jeres datter spiser godt hos dig dagen igennem og jeg kan godt se af dit brev, at hun spiser meget hyppigt hos dig. Det er helt fint, det er helt okay, det betyder jo også at hun sover et meget langt stræk om aftenen. Det er faktisk helt utroligt, at hun i en alder af 4 måneder er i stand til at sove fra kl. 20 tli 04 ... Det er meget længe for en pige i den alder.
Når du begynder på lidt skemad, så vil det naturligt på sigt begynde at ændre lidt på dagsrytmen og hun vil naturligt derfor også søge at få mælk på ydertidspunkterne. En amning sen aften inden sengetid kan her være en rigtig god idé, det vil også kunne gøre at hun måske kan sove lidt længere om morgenen. Når hun vågner kl 04 og har svært ved at sove, så handler det både om at hun har sovet meget længe, men sandsynligvis også om at hun virkelig er sulten efter så mange timer uden mælk.
Du kan faktisk godt forsøge allerede nu at tage hende op og amme hende sen aften inden du selv går i seng. Det at lægge en ekstra amning ind her, kan godt få stor betydning for hendes rytme om dagen. Når hun om aftenen springer et måltid helt over, vil hun naturligt skulle søge det om dagen og det kan gøre at man kommer ind i en rutine, hvor hun slatspiser og slatsover lidt for meget.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 04: Ammes og sover videre
Morgen 06: Vågner og får yderligere bryst
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Begynde med lidt grød af ris, majs, hirse, boghvede eller quinoa, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl. 12.30-13. tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16: Ammes
Sover sin 3 lur - det kan være du her skal prøve at lægge dig med hende i soveværelset, for nedrullede gardiner og amme hende liggende. Sidst på dagen kan det give hende den ekstra ro hun behøver for at overgive sig til søvnen.
Aften 18 og frem: Ammes efter behov, mange børn har brug for at spise hyppigt aftenen igennem og fylder sig derved godt op til natten.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 - tidspunktet varierer efter hvorvidt hun har sovet 3 lur, hvor lang den har været og hvor sent den ligger.
Sen aften 23-24: Ammes - prøv evt. at tage hende op og læg hende til brystet inden du selv går i seng. Lad hende spise mere eller mindre i søvne, så hun får et ekstra måltid her.
Du er nødt til at være lidt fleksibel omkring hendes søvn lidt endnu og lade dagene være forskellige, men prøv samtidig at arbejde på en rytme, som ser nogenlunde ud som ovenstående. Det vil hjælpe jer på sigt. Overvej også mit forslag med lidt skemad, fordi det kan hjælpe med lidt mere rutiner og også få fordelt amningerne hensigtsmæssigt over døgnet.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske