Svar: William bider mig
14. juni 2004
Alder:
11 mdr.
Kære Natacha og lille vampr William
Jeg mener at der er to grunde til at børn bider. Den umidelbare grund er at det ofte er børn som endnu ikke har meget sprog og derfor forsøger at sige noget igennem bideriet.
At bide kan være en måde at sige stop på, når barnet f.eks. føler sig uretfærdig behandlet, men en anden årsag er at børn holder så meget af en at de kommer til at bide. Altså en måde at sige 'jeg elsker dig så højt at jeg kunne spise dig', altså en form for kærtegn, som 'kammer over'. Som du beskriver William kunne det tyde på det sidste, da han bider når I ellers sidder og har det hyggeligt:o)
Det er naturligvis ikke ensbetydende med at det er i orden at bide og I skal fortsat sige bestemt 'nej' og evt. sætte ham fra jer, når han gør det. Små børn har nemmere ved at huske en besked, når der også følger en handling med.
Prøv også at lære ham at han skal ae i stedet 'ikke bide, men aae, aae' og vis ham hvordan han kan kærtegne i stedet for at bide.
Vær opmærksom på, hvornår det er, altså i hvilke situationer, så I er forberedte og kan være heldige at tage det i opløbet. Fortæl også bedsteforældre og andre, som han sidder og nusser med, at de lige skal være opmærksomme på at han ikke pludselig 'sidder i' skulderen eller i kinden. Ikke så de bliver bange for ham og tager afstand fra ham, bare så de også er forberedte.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske