Svar: Mad og ammestop - 10 mdr.
1. marts 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Løve
Der er ingen tvivl om at din datters afvisning af mad om dagen og manglende interesse for at spise generelt handler om at hun bliver mættet af modermælk. Faktisk vil de fleste børn i 10 måneders alderen få deres mælkebehov dækket af 2 amninger i døgnet ...
Der er heller ingen tvivl om at din datter søger brystet fordi hun har været syg igennem en længere periode og det har hjulpet hende at få den lune mælk og ligge tæt ved dig. Det har gjort at hun bedre har kunne sove og det har været mindre belastende for hende, både med hensyn til ørerne og hendes hosten.
Du er naturligvis nødt til at finde balancen imellem at give din datter den tryghed og nærhed som brystet giver hende og samtidig også sørge for at hun ikke længere får lov til at fylde sig med mælk. Det er rigtig svært og det lykkes nok ikke uden gråd ... som du naturligt er 'allergisk' over for med den start I har bag jer.
Et fuldstændig ammestop tror jeg ikke nogen af jer kan holde til, men det er super vigtigt at du får skruet de amninger ned. Det der kan tale for et fuldstændig ammestop er, at din datter måske bliver forvirret over at hun nogle gange får lov og andre gange ikke gør ... det vil gøre hende ked af det, hun forstår jo ikke tiden, kan ikke forholde sig til klokken, men søger bare brystet fordi det for hendes føles naturligt og relevant uanset om det er dag eller midt om natten. Men det der taler imod et fuldstændig ammestop er at hun jo føler tryghed ved brystet, hun får stadig nogle gode ting via modermælken som er godt for hende og I nyder begge stadig amningen.
Kunne du ikke prøve, når du ammer hende aften og nat, at få afkortet amningerne så meget som muligt, så hun ikke får lov til at fylde sig med mælk. Altså simpelthen trække brystvorten ud af munden på hende. Samtidig skal du så sætte noget andet i stedet, så hun stille og roligt lærer at komme videre i søvnen med dette.
Man kan diskutere om hun skal ligge i sin egen seng, fordi hun der ikke kan dufte din mælk og måske derfor sover bedre videre. Man kan også overveje om ikke det er okay at du om natten putter dig med hende, netop for at give hende fysisk nærhed og kontakt - men uden at hun behøver brystet. I stedet for at du stiger op og ender med at gå rundt med hende, så kunne du evt. lægge dig med hende. Du skal sørge for at tage noget nattøj på som gør at hun ikke selv kan søge og finde brystet om natten. Hvis det kun er brystet der dur, så må du give hende det, men samtidig gøre det kortvarigt.
Lad hende sutte lidt, træk brystvorten til dig, søger hun efter brystet, så får hun det igen, træk den atter til dig osv. Samtidig lægger du så en hånd på hendes hofte, vugger hende lidt imens hun ligger ved siden af dig, holder hende i hånden, kærtegner hendes hår, siger "sshh-shhh" eller lignende og stille og roligt skal hun så lære at sove videre med disse ting og helt undvære brystet.
Vægtmæssigt lyder hun ikke til at mangle noget, men hun har en alder, hvor hun naturligt skal spise mere rigtig mad. Det er også vigtigt at hun nu får forskellige fødevarer og dermed vitaminer, proteiner og mineraler for at få styrket sit immunforsvar indefra. Så mælkeindtaget skal nedsættes på den ene eller den anden måde - men jeg tror du er nødt til at forsøge ovenstående for at I begge kommer helskindet igennem det.
Jeg tror hos jer det handler rigtig meget om at din datter har været syg. Hun har haft store problemer med slim i ørerne og har også hostet og generelt nok haft problemer med sine luftveje gennem længere tid. Det vil altid ødelægge nattesøvnen og vil naturligt gøre, at hun så søger brystet ekstra og når det så varer rigtig lang tid, så kommer man ind i en lidt dum cirkel som er rigtig svær at bryde. Du skal ikke give dig selv eller nogen skyld for dette - det er bare sådan det har været hos jer og du har gjort det bedste du kunne i den givne situation. Nu har hun dog fået lagt dræn og der skal andre 'boller på suppen' - tænk frem og ikke tilbage.
Det er sandsynligvis også hendes øreproblemer der er årsag til at hun ikke motorisk bevæger sig så meget omkring endnu. Det kunne meget vel tænkes at hun ikke bryder sig om at blive vendt på hovedet, svunget rundt osv. ..? Simpelhen fordi hun på grund af sine øreproblemer ikke har fået stimuleret sin labyrintsans nok ... Det skal du også gøre noget ved nu :) Det er vigtigt at du hjælper hende med at blive bevæget så meget som muligt. Gynge og svinge hende - jo mere jo bedre. Har du mulighed for at sætte en babygynge op vil det være rigtig godt. Ikke en hoppegynge, men en rigtig gynge med et sæde, hvori hun sidder og gynger frem og tilbage. En bobles elefant, som du kan vippe hende i og på kunne også være en idé. Se den annonce der i øjeblikket ligger her på siden under 'udvikling'.
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske