Svar: Drejer hovedet væk fra maden - 6 mdr.
17. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Jeg synes du skal udnytte din datters lyst til at få jeres mad og have noget i munden, ved at tilbyde hende mad i hånden som hun selv kan sidde og gumle på, opbløde med spyt og suge saften ud af. Det vil være rigtig godt at starte hvert måltid med at give hende noget i hånden, det vil gøre hende opmærksom på at det er spisetid og hvad der nu skal ske, samtidig med at det vil styrke hende mundmotorisk og også give hende fornemmelsen af at det man får i munden er spændende, det smager forskelligt og har også forskellig konsistens.
Det er vigtigt at hun får grød og mos. Det er med til at holde maven igang naturligt, det mætter hende og hun vil bedre kunne optage mad på denne måde. Derudover kan du energiberige grød og mos bedre end mad i stykker, netop fordi du kan tilsætte fedstof og mælk og det er jo lidt svært at gøre til små gulerodshapsere ... Hun er brug for at få energiberiget kost, for at vokse tilstrækkeligt.
Det betyder ikke så meget om hun spiser lidt eller meget. Det vigtigste er at I nu følger en helt fast plan for dagen og at du tilbyder hende så stor variation som muligt. Det er bedre at hun spiser få skefulde flere gange om dagen end få og store måltider. så fokus på lidt og tit er godt.
Da hun tydeligt viser interesse for den mad du spiser, så vil det være rigtig godt at du tager udgangspunkt i den mad. Hun må altså gerne få mad som smager af noget og du skal give hende mos af de smagfulde grøntsager og gerne give hende lidt sovs på. Hvis du laver lidt tomatsovs eller lidt sovs generelt lavet med sødmælk, så må hun fra 6 måneders alderen gerne få lidt af dette på sin mos.
Det er rigtig vigtigt at hun sidder med ved bordet, sidder i høj stol når I skal spise og at I har en rutine omkring dette. Hun skal altså forbinde det at blive sat der med at spise, hun skal ligesom vide, hvad der nu skal ske.
Det er derudover vigtigt at hendes mave fungerer. Du skal sikre dig at det ikke er forstoppelse, der påvirker hendes lyst til mad. Sammen med skemaden skal hun tilbydes vand af kop.
Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 8: Frisk frugt i hånden at starte med, tilbydes herefter lidt grød med frugtmos (hjemmelavet eller købt), vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Tilbydes rugbrødsbjælker (se i babykøkkenet hvordan du laver dem), agurk i hånden, og får herefter grøntsagsmos med kød eller fisk - hjemmelavet eller mos fra glas, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. 13-13.30
Eftermiddag 16-17: Tilbydes frisk frugt i hånden at sutte på, evt. lidt frugtmos, tilbydes også ofte en flaske her om eftermiddagen.
Powernappen springes måske over
Aften 18: Starter med lidt brødskorper i hånden, der følges efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, lidt af jeres sovs, indmaden af en frikadelle moses ned i grøntsagerne osv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre til næste morgen tidlig
Det kræver altså en indsats at få hende til at spise skemaden, men den er stadig vigtig for hende - hun er lige lille nok til kun at kunne få hapsere ...
Håber at ovenstående kan hjælpe jer videre på vej, fortsat held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske