Svar: Nedtrapning af flasker - 7 mdr.
17. februar 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er helt normalt og rigtig fint at stoppe med morgenflasken og starte dagen med morgengrød - det kan man sagtens gøre. Dog kræver det normalt at man så giver flaske sen aften eller om formiddagen - for ellers går der rigtig mange timer, faktisk alt for mange timer, hvor din dreng faktisk ikke får noget rigtigt at drikke. Selvom du tilbyder ham vand af kop om morgenen, så vil han der ikke drikke særlig meget i kraft af sin alder ...
At fjerne flasken kl. 14 synes jeg derfor ikke er en god løsning hos jer - faktisk skal denne flaske nok bibeholdes forholdsvis længe, så han får væske nok midt på dagen.
Det er vigtigt at han stadig får mælk = væske nok og de fleste børn vil i 7 måneders alderen have brug for 4 flasker dagligt. Du skriver at din dreng får fire flasker i døgnet, men ud fra din dagsplan får han umiddelbart kun 2. Det forvirrer mig lidt ...
Det er vigtigt at han får 4 flasker og hvis du allerede nu fjerner yderligere en flaske i løbet af dagen, så er der en risiko for at din dreng ikke får mme nok og derfor både kommer til at mangle mælk og mangle væske.
Jeg synes umiddelbart at der går lidt for lang tid inden han får flaske, når han først får den kl. 14 ... Spørgsmålet er derfor om det ville passe med en flaske inden formiddagsluren og stadig bibeholde flasken kl. 14. Derudover bør han også få flaske inden putning om aftenen og sen aften.
Jeg vil anbefale at din dreng får mellem 600-750ml mme dagligt. Hans væskebehov er stort, alt efter hvor stor en dreng han er, vil han naturligt have behov for en vis mængde vand derudover.
Jeg synes ikke du skal skære ned til 3 flasker dagligt før han er 8-9 måneder gammel. Hvis du oplever at han drikker forholdsvis store flasker mælk, kan du i stedet skrue mængden i flasken lidt ned, men stadig er det godt at fordele mælkeindtaget over hele døgnet. Hans 4 flasker vil jeg derfor anbefale ligger f.eks. formiddag, inden middagslur, aften og sen aften - hvis du vil undgå den tidlige morgenflaske.
Hvis han får flaske sen aften, er der ingen problemer i at han springer morgenflasken over og starter dagen med grød. Men for at der ikke går for mange timer uden væskeindtag, så synges jeg altså at du skal indføre en flaske om formiddagen ...
Når du på sigt vil fjerne en flaske, så vil det være bedst at fjerne flasken sen eftermiddag, da den alt andet lige må påvirke hans indtag af aftensmad ... Flaske om eftermiddagen kan fint erstattes af et mellemmåltid i form af f.eks. lidt flerkornsgrød i stedet :)
En plan for dagen ser derfor nu således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, kan evt. begynde med små stykker af en bolle, hvis han virker parat til at tygge lidt (det lyder sådan). Vand af kop.
Suppleres med flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små hapsere rugbrød med smør og smørbart pålæg. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske kl. 14-15 som nu
Sen eftermiddag 16.30: tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, må gerne få ris med sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks, grøntsager osv. Mad der smager af noget og som udfordrer ham - stadig både mos og mad i stykker. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til dagen så begynder med grød.
Som du kan se indgår de fire anbefalede flasker altså fordelt over hele døgnet og når han bliver 8-9 måneder vil jeg skønne at det vil være bedst fordelt, hvis du giver ham flaske inden middagslur, aften og sen aften. Når han bliver 10 måneder og kan nøjes med 2 flasker dagligt, vil det sandsynligvis være aften og sen aften de ligger eller måske inden middagslur og aften og han kan måske sove igennem hele natten - det er de færreste der kan, men han lyder til at være ret god til det :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske