Brev:
Nedtrapning af flasker - 7 mdr.
17. februar 2010
Alder:
7 mdr.
Nedtrapning af flasker - 7 mdr.
Hej Helen
Har lige endnu et spørgsmål om kost :)
Tobias er nu 7 mrd. Han får 4 flasker i døgnet, men ikke helt som du anbefaler, da han selv har valgt at droppe den flaske ved 5-6 tiden om morgenen.
Jeg fandt ud af (som jeg også skrev i et tidligere brev) at han vågnede som vinde blæste om natten, nogen gange fik han flasken kl. 2 andre gange kl. 6, men kun den ene i løbet af natten, og uanset tidspunktet, så drak han sjældent mere end 100 ml. Derudover virkede han aldrig utilfreds når vi var ude og varme flaske, bare i godt humør, for det var da ganske hyggeligt lige at komme en tur i køkkenet midt om natten. Det sammenholdt med (som jeg også skrev) at jeg ikke kunne få mad i ham om morgenen gjorde at jeg fik en ide om at han i grunden ikke havde brug for den flaske.
Så jeg prøvede at lade være med at give ham en flaske om natten, den første nat lå han bare og kiggede på mig, uden brok eller noget som helst i en time, så sov han igen, og om morgenen var der intet brok, han lå og sludrede med sig selv i en halv time inden jeg hentede ham, og så blev han skiftet, fik tøj på, og først der efter lavede jeg mad til ham. Natten efter tog den 15 minutter, og derefter har jeg bare skulle give ham sutten hvis han vågner, og morgnerne er ikke præget at voldsom sult. Det har dog gjort at når han får en flaske kl. 14, så spiser han noget mere der end han plejer.
Men mit spørgsmål er, hvordan kommer jeg videre, og i hvilket tempo. Jeg tænker at han lige nu sikkert har brug for de 4 flakser i døgnet, men på et tidspunkt skal vi vel ned på 3, så 2 osv. :)
Som det er nu ser hans dag således ud
Kl. 7.30 vågner
Kl. 8.00 får havregrød/øllebrød (vil her lige sige at selv om det ikke fremgik at mit sidste brev, har han altid fået vand af kop til måltiderne, og også tit uden for måltiderne). Her spiser han omkring 10-15 teskeer eller hvad der i øllebrød svare til hvad der bliver lavet at en rundom.
Kl. 9.30 grønsags mos og frugt mos (skiftede frugt i hånden ud med grønsags mos, da jeg fornemmede at han var ret sulten på dette tidspunkt)
Omkring kl. 10.30 ligges han til formiddags lur.
Kl. 12.30 rugbrødsmad med noget smør og pålæg, dette er vi begyndt på da han var ca. 6,5 mrd, da han har rigtig godt styr på at spise og tygge, samt noget blød frugt i hånden.
Kl. 14 en flaske
Omkring kl. 15 sover han igen
Kl. 16.30 - 17 en flaske
Omkring kl. 18 får han aftensmad, han får vores som er groft hakket, og rørt op med smør og mme, og så ligger vi kogte mini gulerødder til ham, som han hygger med, noget ryger i maven, og noget på gulvet, men han få øvet sig i at spise selv :)
Så sover han omkring 19.30
Jeg vil tro at den næste flaske der skal ryge er den kl. 14, som du også skrev sidst, men du skrev at den ville forsvinde omkring de 7 mrd. Og jeg tænker at når nu flasken tidligt morgen er forsvundet, så er det måske for tidligt at fjerne den kl. 14. Men hvornår skal jeg så arbejde der hen i mod, og hvilket type måltid skal erstatte den?
På forhånd tak for hjælpen.