Svar: Sover ofte kun 20-30 minutter af gangen
17. februar 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Lena
Nogle forældre oplever, at deres børn sover meget kortvarigt, vågner op og er kede af det. Hvis barnet altid sover meget korte lure hele dagen igennem og tydeligt ikke er udhvilet, når det vågner, så kan det tyde på, at barnet har svært ved overgangen fra en søvnfase til en anden, og at skiftet bringer barnet op i nærheden af vågen bevidsthed.
Når vi sover, så skifter vi mellem at sove let og sove dybt og nogle børn har meget svært ved dette skift. Hos et lille barn som din dreng, vil der samtidig ofte også ske det, at barnet når de skifter fra det ene søvnstadie til det andet, oplever at spjætte i kroppen. Det er mororefleksen / faldrefleksen der går igang og barnet vågner op og græder. Det er ligesom når du selv er ved at falde i søvn og nogle gange mærker det som om at du falder, så spjætter kroppen også, men du ved hvad det er og sover videre (kommer videre i søvnfasen), det lille barn bliver forskrækket og kan ikke sove videre men vågner mere op og græder.
Der er i princippet ikke noget i vejen for, at din dreng har et par korte lure i løbet af dagen, der kun varer 20-30 minutter. Det er naturligt, at små børn powernapper, nogle børn powernapper også imens de spiser og det er okay, at små børn gør dette, derefter vågner lidt op, er aktive, pludrer osv. og så har brug for at sove igen en lille times tid efter, hvor de så tager en lidt længere lur.
Men hvis barnet konsekvent vågner efter 20-30 minutter, tydeligt ikke har sovet nok, græder, pylrer, mangler overskud til at opleve verden og udvikle sig, så er det et problem. Små børn har brug for søvn og også lidt længerevarende lure i løbet af dagen, for at trives og udvikle sig.
Det er en god idé at svøbe ham, så han hjælpes til rent fysisk at holde sammen på sig selv, det vil gøre at hans mororefleks ikke virker så voldsom, at han ikke får spjættet helt så meget at han vågner af det. Det vil også lette overgangen fra din favn og ned i lift, vugge, seng, barnevogn osv. Put ham med et fast ritual, klud, beroligende ord, kærtegn eller lignende så han genkender dette og forbinder det med at skulle sove. Brug samme ritual altid, når han skal puttes - dag, aften og nat. Samme beroligende "ssshhh" og samme kærtegn.
Brug dine hænder på hans krop, så han kan mærke at du er der og føler tyngden og dermed roen og varmen fra dine hænder. Læg ham gerne til at sove i barnevognen mindst en gang dagligt, så han vænnes til at sove der og du må gerne gå med ham, så han vænnes til at sove mindst en lidt længere lur dagligt.
Når han vågner mellem sine søvnfaseskift, så er første skridt normalt ikke at tage ham op, men i stedet at forsøge at få ham til at sove videre der, hvor han er blevet puttet. Ligge han i barnevognen, så kør ham lidt, vug ham og lul ham i søvn ved at bruge vuggende bevægelser. Du er således nødt til at stå parat der, hvor du ved at han plejer at vågne op og med det samme hjælpe ham videre i søvnen.
Tril ham i barnevognen og forsøg at holde barnet sovende. Hold dig i nærheden og vug/tril ham lige der, hvor du erfaringsmæssigt ved at han er ved at vågne op. Tril barnevognen, hold pause, afvent, hør om han klynker og tril igen, hvis han ikke siger noget holder du vognen stille, hvis han klynker triller du lidt igen, beroliger, vugger og holder atter pause. Ved hele tiden at trille lidt, holde pause, afvente, så lærer du ham, at han ikke behøver være i bevægelse for at sove.
Du skriver at du også nogle gange har brug for at lægge dig og sove til middag. Tillad dig selv at lægge dig sammen med ham, så I sover sammen i dobbeltsengen. Ved at I netop ligger tæt sammen, så vil du med din hånd, beroligende ord, bare med din nærhed kunne lulle ham videre til ro og vil kunne fange ham, inden han vågner for meget op. Der er intet i vejen for at du lægger dig og putter med ham, så I begge får hvile.
Du har tidligere spurgt til hvorvidt du kunne supplere med en flaske og det kan du naturligvis godt, hvis du føler at han mangler mad og det er derfor han vågner. MME mætter mere end modermælk og gør derfor at børn ofte sover lidt længere, hvis de får erstatning ... Jo mere flaske du giver, jo mere vil din mælkemængde dog nedsættes og det skal man naturligvis være bevidst om, men hvis det hele hænger i en tynd tråd og flasken kan give mere søvn til alle og dermed flere ressourcer, så kan det jo være et godt valg ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske