Brev:
Sover ofte kun 20-30 minutter af gangen
17. februar 2010
Alder:
2 mdr.
Sover ofte kun 20-30 minutter af gangen
Kære Helen,
Tak for dit brev og gode råd. Det går efterhånden meget godt med at få Felix til at sove om natten. Han sover i sin barnevogn ved siden af vores seng, vågner ca hver 3-4 time for at spise og falder forholdsvis nemt i søvn igen. Han sover nok sammenlagt ca 10-11 timer om natten.
Til gengæld er han ikke meget for at sove i løbet af dagen. Han elsker at gå tur og sover gerne når vi er ude med barnevognen, men så snart vi kommer hjem vågner han og vil ikke ligge der mere. Jeg har prøvet som du anbefaler at amme, skifte, svøbe og vente til han får tunge øjne inden jeg forsigtigt ligger ham over i enten barnevognen eller hans tremmeseng. Lige meget hjælper det - enten slår han øjnene op i det sekund jeg ligger ham fra mig og begynder at græde (også selvom jeg beholder armene rundt om ham) eller i bedste fald lykkes det at ligge ham og han sover videre, men så vågner han efter 20-25 min max.
Jeg har prøvet både i barnevognen, i tremmesengen, på et tæppe på gulvet, indenfor og udenfor - lige meget hjælper det. Han sover højst 20 min ad gangen før han vågner og vil tages op. Ud over at det jo ikke giver meget sammenhængen søvn for ham, gør det det også umuligt for mig at sove til middag eller nå at ordne et par ting i løbet af dagen.
Han er i øvrigt ikke meget for sutten, hvis jeg insisterer kan han nogle gange acceptere den og det hjælper ham til at falde til ro, men det ændrer ikke på at han vågner kort tid efter.
Håber du har et godt råd.
Venlig hilsen,
Lena