Svar: Hård mave / forstoppelse
17. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Pernille
Det lyder som om at I er kommet rigtig godt igang med skemaden nu, det er virkelig dejligt :)
Det er meget normalt at børn i overgangsperioden får lidt problemer med hård mave og det handler ofte om at få sammensat maden varieret nok og som du selv er opmærksom på netop at sikre ham fiberholdig grød, grøntsager og især også vand nok. Det er super godt at du får 800ml mme i din dreng, det er vigtigt at han får sin mælk, men det er også helt okay at du udskifter en flaske med vand, netop for at sikre ham væske og holde gang i maven. Movicolen kunne evt. gives i vand, I kan se om det vil gøre en forskel...
Havregrød, øllebrød og flerkornsgrød er godt til at holde gang i maven og det er forskellige former for frugtmos også. Her anbefales især sveskemos, blommemos, abrikosmos - hvor sådan noget som bananmos har ry for at kunne virke lidt forstoppende. Frisk frugt at sutte saften ud af, kan også være en god idé - det kan være appelsin, kiwi, blomme, fersken, melon, mango, papaja osv. og du kan også mose det og give det frisk eller kogt.
Kål og rodfrugter er også rigtig godt og så skal du også medtænke krydderier i maden - han må gerne få løg, hvidløg, timian, oregano, basilikum, karry osv. og det at få lidt krydret mad kan også have positiv effekt på maven. Milde krydderier må han altså gerne få. At kartoffel skulle virke lidt forstoppende, er der forskellige meninger om :)
Også fedtstof er vigtigt og her kan du medtænke sovs. Det kan være en smørsovs du hælder over grøntsagsmosen i stedet for at komme 'smørklatten' i, det kan også være en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomat - det vil være helt fint at give ham dette.
Vand af kop kræver øvelse og det er fint at du forsøger med forskelligt typer af kopper. Jo mere han prøver, jo bedre får han det lært. Men ellers kunne en flaske vand med movicol som sagt også være en løsning - eller en flaske vand om natten, som du også prøver med nu. Han må naturligvis ikke få så meget vand at det fylder for meget i forhold til hans indtag af mælk, men det lyder ikke til at være et problem hos jer.
Det kan sagtens tænkes at din dreng fortsat har brug for 15 timers søvn i døgnet, han må godt sove så meget med den alder han har - det er helt fint. Husk på at der altid er tale om gennemsnit, når man angiver søvnbehov hos børn og det vil sige at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre, end det tale der opgives ...
Lige nu må du prøve at følge ham og se hvad rytme han virker til at trives med. Der sker udviklingsmæssigt meget med ham lige nu og det kan godt gøre at han sover anderledes og virker mere pjevset generelt. Det er også det du oplever, når han vægrer sig mod at komme over til fremmede, eller græder, når nogen kigger for meget på ham - det kommer rigtigt, når han er 8-10 måneder, men kan sagtens også opstå nu :)
At du lader ham sove hos dig lige nu hvor han naturligt har ekstra behov for fysisk kontakt og nærhed, er naturligvis helt fint. I har begge brug for denne løsning for at få så meget sammenhængende søvn som muligt.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre - tusind tak for dine pæne ord til mig, det varmer!
Knus til dig og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske