Svar: Vågn og frisk kl. 05.00!
15. februar 2010
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Ligesom vi voksne har forskelligt søvnmønster og nogle er A-mennesker og andre B-mennesker, så ses dette også hos børn. Her kalder vil de for Ugler og Lærker :)
Ugler (B): Kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, aktive, effektive – der tænker de bedst, der leger de, der skal ske noget.
Lærker (A): Falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen og de vågner ofte kl 05 ...
Jeres dreng er en lille Lærke, han har en naturlig rytme hvor han om aftenen er træt, kommer i seng, falder fint i søvn, men hvor han naturligt vågner tidligt, klar til at starte dagen. Der er i princippet ikke noget i vejen for at han sover som han gør, han trives med det og hvis I andre havde samme rytme, ville det ikke betyde så meget. Men det er klart at hvis I selv er B-mennesker, har det bedst med at være oppe om aftenen og sove længe om morgenen, ja så kan det virke som tortur at blive vækket allerede kl. 05.
Man kan godt forsøge at ændre hans rytme i håb om at få en times længere nattesøvn. Hos jer lyder det som om at der skal tages en time fra dagssøvnen i håb om at den kan lægges til nattesøvnen. Det vil sige at han om dagen kun skal sove 2½ time og ikke 3½ time.
Derudover er det vigtigt at middagsluren ikke ligger så tidligt at eftermiddagen bliver så lang at han naturligt blive mere træt om aftenen. Det er vigtigt at han ikke falder i søvn allerede kl. 19, - han skal altså ikke have lagt den ekstra time til først på natten, men sidst på natten. Derfor er det vigtigt at de 2½ times middagslur ligger f.eks. mellem kl. 13-15, så han bedre kan holde sig vågen om aftenen og først gå i seng kl. 20. Ved både at flytte og afkorte dagsluren og flytte lidt på puttetidspunktet kan I få ham til at forlænge sin nattesøvn med en time.
Det er derudover vigtigt at du sørger for at fylde ham op med mad og drikke hele dagen igennem og grøden inden sengetid skal bibeholdes. Det lyder som om at han også vågner om natten fordi han er sulten/tørstig. Tørst kan evt. klares med vand af en drypfri kop, som han måske selv kan finde i sengen og drikke af og derefter sove videre. Grød skal indtages sammen med far om morgenen ligesom nu :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske