Svar: Sutteflaske med vand - ved sengetid
14. februar 2010
Alder:
23 mdr.
Kære Tina
Sutteflaske hører normalt til børn under 18 måneder og når man er 2 år og ældre, kan man uden problemer drikke vand af en kop...
At stoppe med sutteflaske hænger ikke kun sammen med at stoppe med mælk, fordi barnets mælketænder ikke skal tage skade. Det handler også om at stoppe, for ikke at holde barnet i et 'babystadie' som ikke er nødvendigt.
Med den alder jeres dreng har, så vil det være helt relevant at stoppe med flasken aften og nat - også selvom den indeholder vand og ikke mælk. Du skal her naturligvis sikre dig at han drikker nok i løbet af dagen, så han ikke føler ekstra behov for væske aften og nat. Du skal også sætte noget andet i stedet, som er mindst ligeså dejligt og rart, som at få sin flaske. Det kan være at sidde på skødet, få læst en godnathistorie og så få lidt vand af kop i stedet. Naturligvis skal han have vand når han er tørstig, men flasken er han nu for gammel til :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske