Brev:
Længerevarende natteuro
14. februar 2010
Alder:
10 mdr.
Længerevarende natteuro
Hej Helen
Jeg har lige et par spørgsmål omkring min søn på 10 1/2 måned og hans natteuro.
Han har nu igennem længere tid ligget meget uroligt om natten, han vil bl.a. meget gerne ligge på maven og ligger faktisk og kravler rundt i søvne, så jeg og min bedre halvdel ikke kan lave andet end at rende frem og tilbage mellem vores soveværelse og hans værelse for at lægge ham på plads (han brokker sig når han når sengens hovedende).
Han "vågner" (læs: brokker sig, græder etc) desuden flere gange i løbet af natten, hvor vi kun kan få ham til at falde til ro, hvis han ligger sammen med en af os, derfor må en af os tit lægge sig på en madras på hans værelse, for så på den måde at få lidt søvn (han kravler dog stadig rundt), men er det en dum løsning? Vi tænker jo lidt på, at han jo selvfølgelig skal lære at ligge og sove selv, men omvendt virker det jo også som om han har brug for nærheden og kontakten på nuværende tidspunkt - jeg ved ikke om du har nogle gode råd til, hvordan vi bedst kommer ud af det her, det skulle jo nødig blive en vane, omvendt kunne det måske også bare være en del af seperationsfasen og derved også noget han vokser fra?
Vi har desuden nu i flere omgange prøvet at vænne ham fra den sidste flaske om natten, som han plejer at få midt på natten. Nogle nætter er det gået ok uden mad, men de nætter hvor han vågner og er helt utrøstelig, der er det altså kun en flaske, der kan få ham til at falde til ro igen. Vi har prøvet alle de gode råd vi har fået, så som en kop vand, en bamse, en sutteklud, sut etc, men der er bare ikke noget der virker.
Når han bliver så utrøstelig, så er det altså kun flasken der duer, men hvordan får vi ham vænnet fra det? Jeg har jo ikke lyst til at sidde med en bundulykkelig lille dreng, der skriger helt utrøsteligt i flere timer i træk (som han fx gjorde her den anden nat, hvor vi virkelig prøvede at være standhaftige), er der virkelig kun den hårde vej frem?
Det skal siges, at han endnu ikke er startet i dagpleje og at han stadig bliver puttet med en flaske om aftenen. Han spiser og sover desuden godt i løbet af dagen.
Jeg håber du har nogle gode råd, for lige nu virker det som om, at vi skal vente til han er 15 før han begynder at sove igennem.
Hilsen Charlotte