Svar: Natteopvågninger
14. februar 2010
Alder:
9 mdr.
Hej igen
Netop fordi din datter er så motorisk aktiv om dagen, vil hun naturligt også sove meget uroligt om natten. Hun har en uro i kroppen, som gør at det er rigtig svært at finde ro, både når hun skal overgive sig til søvnen og når hun vågner op om natten og skifter søvnfase.
Uroen om aftenen ser man ofte ved at hun ligger og karter rundt i sengen, rejser sig ved tremmerne, lægger sig i kravlestilling og vugger, banker hovedet ind i sengegavlen, sparker, slår ud med armene osv. Uroen om natten kan ses på samme måde, ofte foregår det dog mere eller mindre i søvne og barnet har ofte en klynkende lyd eller en monotom mmmuuummm lyd og kan godt virke meget irriteret og vågen, men sover altså ofte ...
Det er også sådan at vores søvn er inddelt i faser, hvor vi sover let, sover dybt og også perioder hvor vi drømmer. Disse faser skifter i et bestemt mønster hele natten igennem og når vi går fra at sove let til at sove dybt, til at drømme og sove let igen osv. så vil vi naturligt have små opvågninger. Faktisk har de fleste af os mellem 15-30 opvågninger hver nat, vi registrerer kun få af dem og sover videre.
Når vi har disse opvågninger, så skifter vi stilling, retter på hovedpuden, putter os ind til vores partner, sparker dynen af, går ud og tisser og går i seng igen, putter os ekstra med dynen osv. Og sådanne små opvågninger har børn også. Der er således intet unormalt i at jeres søde Sofie vågner 2-4 gange i løbet af natten og skal lulles tilbage i søvnen igen med lidt kærtegn, stillingsskift og beroligende ord. Derudover er det helt relevant at hun også stadig ammes, ofte aften, sen aften og tidlig morgen :)
Noget andet er naturligvis de der vågne perioder, hvor hun gerne vil lege og underholde i op til 3 timer ... Det er her vigtigt at hun ikke begynder at bytte rundt på nat og dag og du skal sikre dig at det ikke skyldes at hun sover for meget om dagen. De fleste børn vil i Sofies alder have behov for at sove 2 lure dagligt, en formiddagslur på ca 45 minutter og en middagslur på 1½-2 timer. Hun bør ikke sove efter kl. 16, da den søvn der ligger her, naturligt vil 'æde' af nattesøvnen - enten ved at hun går sent i seng, står meget tidligt op eller ved at hun har en lang vågenperiode midt om natten.
Udover at lægge mærke til hvor meget hun sover om dagen og evt. regulere dette ind, så er det også vigtigt at du lærer hende at om natten skal man sove. Du behøver således ikke stige op og underholde hende om natten, hun må gerne ligge og snakke og lege med sig selv - forhåbentlig bliver hun så træt og vil derefter lægge sig til at sove igen, netop fordi hun finder ud af at du ikke er til leg når det er mørkt.
Hvis hun er rigtig ked af det, så kan det være nødvendigt at tage hende over i din seng og lulle hende videre ind i søvnen der - så kan det handle om at hun er i separationsfasen og derfor har ekstra meget behov for at vide at du er der for hende og passer på hende :)
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske