Brev:
Natteopvågninger
14. februar 2010
Alder:
9 mdr.
Natteopvågninger
Hej Helen.
Så kommer der også lige et spørgsmål om søvn :-)
De fleste nætter går det nogenlunde med Sofie, hun kommer i seng omkring 19.30 og vågner som regel en enkelet gang i løbet af aftenen hvor hun får sutten og sover videre til hun skal ammes, det bliver hun første gang hun vågner efter midnat. Så vågner hun som regel et par gange i løbet af natten men kan rimelig hurtigt lulles i søvn igen med sut, nussen på ryggen.
Måske er det fordi vi er ved at have vænnet os til det at vi synes at nætterne er nogenlunde sådan men vores omgangskreds, især ældre mødre mener at hendes nattesøvn er helt elendig.
Nu ved jeg godt at man ikke kan sige hvad der er "normalt" men er det i virkeligheden så skidt med 3-4 opvågninger i løbet af en nat foruden amningen? Nogle gange falder hun selv i søvn, andre gange må vi ind til hende, så tager det ca 10 minutter før hun sover igen.
Det var de gode nætter :-)
Så er der jo også de nætter hvor alting går i koks. Hun vågner nogle gange ca en time efter natteamningen og vil bare ikke sove igen. Hun virker meget frisk og enormt irriteret over at skulle sove og de nætter tager det som regel 3 timer at få hende til at sove igen :-/ Det er jo faktisk samme interval næsten som hun er vågen i om dagen. Holder jeg på at det er nat, så skriger hun i de tre timer, rejser sig når hun bliver lagt osv. Nogle gange så opgiver jeg og tænder lyset og har så en glad baby der leger i de 3 timer indtil hun bliver træt og så kan hun lægges uden de store problemer.
Jeg er bare så meget i tvivl om hvad der er smartest at gøre i den situation? Insistere på nat? Eller lade hende lege? Uanset hvad får jeg jo ikke sovet, men jeg vil selvfølgelig helst heller ikke at hun bliver vænnet til at der er fest hver nat.
Håber du har et godt råd. det er måske 1.5 gang om ugen det er sådan.
Venlig hilsen
Linda