Svar: Opstart af grød og mos
14. februar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Irene
Hvor det lyder skønt med varme, solbadning, pool og mangoshakes ... bare det var mig :)
Jeres datter er klar til skemad og jeg synes I skal gå igang, det er meget passende at begynde nu og hun må meget gerne få mangoshakes :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng
Formiddag 9-9.30: Ammes og sover formiddagslur
Frokost 11.30-12: En lille smule grød, det kan være grød af ris, majs, hirse, quinoa, boghvede - det skal være grød uden gluten og du kan variere lidt ved at tilsætte lidt forskellig frugtmos, gerne lidt mango, det er helt fint :) Vand af kop, så hun vender sig til at drikke dette.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.13.30, tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16-17: Ammes
Tager dagens 3 lur, som ofte er en powernap på 20-30 minutter
Aften 18: Tilbydes lidt grød med frugtmos eller gerne lidt grøntsagsmos, det kan være mos af f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål, squash, broccoli, ærter eller lignende lidt søde og milde grøntsager. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og begynder måske at kunne sove til næste morgen tidlig uden mælk, mange børn er dog 6 måneder inden de kan undvære amning midt nat. Så måske skal hun også ammes kl. 03 - det kan også være at hun sover fra 20 til 02, ammes der og sover videre til 06 og ammes igen - det er super fint.
Da du har vælling med kan du naturligvis godt prøve at give hende lidt vælling for at se hvad hun siger til det, men i princippet tæller vælling med i mælkeregnskabet og det er ikke mælk hun savner, det er skemad ... Men du må gerne give hende det, det kan mætte lidt ekstra end modermælk og gøre at hun så måske sover lidt længere uden at behøve mælk igen.
Du skal ikke være så bange for at give hende variation, lad hende smage lidt af det I kan få fat i. Det du skal være opmærksom på er som sagt at grød skal være uden gluten så længe hun er under 6 måneder. Frugtmos skal helst koges, så kan hendes mave bedre kapere det, men du kan give hende mos af alle slags frugter og bær. Grøntsager skal være milde - igen må du prøve at se hvad du kan finde hvor I bor :)
Med hensyn til at komme i vandet, så må hun meget gerne det. Det vil være dejligt for hende at blive kølet lidt af i vandet. Hun kan dog ikke tåle at være i vandet for længe, hun bliver hurtigt meget kold, hvis vandet er under 30 grader. Så er det fint at gøre det kortvarigt, tage hende op, få varmen og evt. dyppe hende igen - hele tiden vurdere, hvad der virker behageligt og okay for hende.
I kan evt. fylde en balje eller et oppusteligt bassin, hvis I kan finde et sådan med lidt vand som hurtigt bliver opvarmet af solen og så dyppe hende i det :)
Hun får styrke til at sidde selv ved at ligge på maven så meget som muligt. Så jo mere maveliggende hun er, jo bedre er det. Derudover sidder hun hos jer og øver sin balance der og det vil også være fint at I forsøger at sætte hende i høj stol, når hun skal have sin skemad. De fleste børn vil først omkring 6 måneders alderen være stærke nok i ryggen til at sidde i høj stol, men nogle børn kan før. Hvis hun falder sammen i ryggen eller falder til siden, så er hun træt i ryggen skal ikke sidde mere men i stedet ned på gulvet på maven igen. Men sidder hun rank, må hun gerne sidde :)
De fleste børn vil først omkring 8 måneders alderen være stærke nok i ryggen og have balance til at kunne sidde frit på gulvet. Det handler også om at barnet skal kunne finde ud af at tage fra med hænderne, når det er ved at falde, ved at miste balancen og det kræver lidt alder at kunne dette.
Jeg håber I er hjulpet videre på vej, fortsat god fornøjelse på jeres bounty-ø :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske