Svar: At ændre sove rutinen
13. februar 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Michelle
De fleste børn vil først mellem 12-18 måneder kunne nøjes med en lur dagligt. Der er naturligvis nogen der kan før, men det er ikke det mest almindelige :)
I maj måned vil din datter være 11 måneder, hun vil derfor sandsynligvis fortsat have behov for to lure og når hun der vækkes kl 7 og dagen naturligt starter tidligere, vil hun helt af sig selv have behov for en tidligere formiddagslur. Den vil så ofte ligge mellem kl. 9.30-10.30 og middagsluren vil på samme måde ligge tidligere - ofte omkring kl. 13-13.30.
Min tanke er altså at I takt med at din datter bliver vækket om morgenen, så vil rytmen for dagen naturligt flytte sig frem og hun vil naturligt derfor også begynde at komme tidligere i seng og samlet set derfor også få den mængde nattesøvn hun har behov for.
Du kan roligt 1-2 uger før hun begynder dagpleje, forsøge at køre hende ind i en rytme, som passer til dagplejens rytme. Det vil sige stille og roligt vække hende tidligere og tidligere om morgenen og på den må få flyttet lurene lidt hele dagen igennem. Du behøver altså ikke fra den ene dag til den anden vække hende 1-1½ time før hun plejer at vågne, men kan stille og roligt vække hende lidt før. Så hun den ene dag vækkes kl. 8 i stedet for 8.30, næste dag vækkes hun 7.30, så kl. 7.15 og kl. 7 som det nu passer bedst ind i den rytme, du gerne vil have hun får.
Man vil godt kunne vække hende fra den første lur, så hun der sover 45-60 minutter og så kan sove en længere middagslur. Det er en fordel for at hun ikke sover alt for sent om dagen og samtidig vil det at hun sover længere lur om eftermiddagen gøre at hun naturligt bedre kan holde sig vågen til om aftenen.
Rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske