Brev:
At ændre sove rutinen
13. februar 2010
Alder:
8 mdr.
At ændre sove rutinen
Hej Helen,
Jeg har et spørgsmål mere der handler om barnets rutine og søvn, og tænkte det ville nok være lettere at skrive et nyt brev om det.
Vores datter er ligesom os et B-menneske, og det har passet os rigtig godt. Når hun er vågen er hun for det meste glad og tilfreds og derfor gør det ikke noget at hun er vågen sent om aftenen. Vi følger den plan du sendte til os sidst, men tiderne er bare rykket lidt og hun plejer at sove den lange lur først og så en kort senere på eftermiddagen. Derfor ser hendes dag sådan her ud:
Kl. 5.00 ammes og sover videre enten i egen seng eller mors seng
Kl. 8-8.30 står op
Kl. 9.00 spiser morgenmad - typisk havregrød
Kl. 10.30 spiser lidt frugtgrød, ost, bolle eller lign.
Kl. 11.00 puttes til lur og sover typisk 2 timer
Kl. 13.30 spiser frokost - rugbrødshapser med pålæg, grøntsagsstænger eller lidt grøntsagsmos ved siden af
Kl. 15.30 spiser måske en lille portion flerekornsgrød eller ammes
Kl. 16.00 puttes til lur og sover typisk 1 time
Kl. 17.30-18.00 aftensmad, spiser vores mad
Kl. 20.00 spiser måske en lille portion grød med grøntsagsmos iblandt
Kl. 21.00 ammes og puttes til natten (det er ikke hver aften hun vågner efter hun bliver puttet, men hvis hun gør og vil have noget at spise mellem 23-01.00, så plejer hun ikke at vågne kl. 5 om morgenen)
Min datter er nu startet i dagpleje, men kun et par dage om ugen og et par timer ad gangen. Jeg har stadigvæk barsel indtil starten af Maj og derfor passer det fint med at vi afleverer ca. kl. 9 og hun kan nå at være vågen et stykke tid inden hun skal sove.
Men når jeg begynder at arbejde, ville det være sådan at hun skal afleveres ca. kl 7.30-7.45 om morgenen og skal derfor nok stå op senest kl. 7. Hvordan kan vi bedst rykke hendes daglige rutine så hun stille og roligt kan vende sig til de nye spise og sovetider?
Jeg kigger også på hvordan hun har det, og hvornår hun bliver sulten og hvornår hun er træt og jeg kan tit nå at give hende noget at spise inden hun bliver alt for ked af det og det samme med hendes lure. Derfor virker det bedst at der er ca. 3 timer mellem hendes lure. Men når hun er i dagpleje, og skal stå så tidligt oppe om morgenen, kan hun sikkert ikke være vågen helt indtil kl. 12 når de andre børn bliver lagt ude at sove. Men hvis hun sover en formiddagslur, er jeg også bange for at hun ikke kan sove kl. 12 alligevel, med mindre det er en meget kort lur.
Hvornår begynder børnene at kunne være vågen i længere tid eller kunne sove én lang lur? Er det et problem at vække hende tidligere fra den første lur, men lad hende sove længere ved nummer 2?
Med venlig hilsen,
Michelle