Brev:
At falde i søvn selv - 8 mdr.
13. februar 2010
Alder:
8 mdr.
At falde i søvn selv - 8 mdr.
Hej Helen,
Nu har vi igen brug for din hjælp til en problemstilling vi har svært ved herhjemme i øjeblikket. På opfordring fra vores sundhedsplejerske, ville vi gerne begynde at arbejde mere konsekvent på at vores datter lærer at falde i søvn af sig selv om natten. Om dagen er det ingen problem, hun falder næsten med det samme i søvn når hun bliver puttet i barnevognen, uden at skulle trilles eller blive ammet først, som er dejligt.
Til at give lidt baggrund, da hun var helt lille fungerede det bedst ved at hun faldte i søvn mens hun blev ammet og så lagt over i liften og senere i sin tremmeseng på eget værelse. Det var den nemmeste/hurtigste måde at få hende til at falde i søvn på og hun har sovet igennem siden hun var 2-3 måneder gammel (afbrudt kun et par gange på grund af tigerspring eller når hun skulle regulere mængden af mælk). Det har fungeret for os allesammen.
Den sidste 1-2 måneder er hun begyndt ikke at falde i søvn ved amningen om natten, og da hun virker til at være i godt humør bagefter (som om hun fik en lille powernap på 5-10min) har vi bare lagt hende imellem os i sengen hvor vi ellers ignorer hende mens vi ser noget i fjernsyn eller læser eller prøver at sove selv. Der går ikke lang tid, max. en halv time før hun så falder i søvn selv, og så bliver hun lagt over i sin egen seng. Det virkede også fint synes vi, vi tænkte at det viste at hun var i stand til at kunne falde i søvn selv (dvs. uden en sut som hun alligevel ikke vil have, eller amning). Når hun vågner om morgenen er hun sjældent ked af det, ligger bare og snakker indtil vi henter hende.
Nu synes sundhedsplejerskeren at det er tid til at hun falder i søvn i sin egen seng, og det kunne vi også godt tænke os, så vi måske også kunne snart få hende passet om aftenen hvis vi ville ude at spise, eller lignende.
Om aftenen får hun måske en lille portion grød ca. ½ time før hun skal sove. Hun får nattøj på og vi børster tænder (tand) sammen, siger godnat til far og hundene og så går vi op på vores soveværelse hvor der er mørkt og stille og hun bliver ammet men ikke sover. Så prøvede jeg at ligge hende over i egen seng, putte hende og sige godnat men det er her problemerne starter. Hun bliver virkelig ulykkelig og det bliver bare værre og værre hvor til sidst er der ingenting der hjælper og hun nærmest hyperventilerer.
Jeg føler jeg belønner hendes gråd og forstærker hende i det når jeg tager hende op, og nærmest "straffer" hende ved at lægge hende ned i sengen igen og tænker om der måske er en anden metode hvor vi kan for eksempel belønne hende i sengen når hun er stille og rolig da det for mig giver mere mening for at lære hende at det er et rart og tryg sted at sove. Jeg ved bare ikke hvordan det skal gøres.
Hun vil ikke tage en sut, vifter stofbleen væk, ville ikke have en sovedyr, det er kun mig der duer og hun vil helst have mig liggende ved siden af så hun kan putte ind til mig. Det er ikke nok med at kærtegne hende på kinden eller panden, eller lægge en hånd på maven. Det er som om hun bliver endnu mere hysterisk hvis jeg prøver det. Far duer slet ikke når det går så langt og det kan tage op til 3 timer at få hende puttet om natten på den måde, hvorimod hun før kunne falde i søvn i løbet af 15-30 min i vores seng.
Jeg håber du har et godt råd til os til hvad vi kan gøre for at det er hyggeligt for alle parter at sove om aftenen.
Undskyld fordi det blev så lang :)