Svar: Krudtugle sover dårligt om natten
2. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære trætte og fortvivlede mor
Tak for dit brev :)
At sove igennem når man er 6 måneder gammel, betyder at man kan sove mellem 5-7 timer uden at få mælk. Det betyder at din dreng rent faktisk sover igennem, hvis han sover fra kl. 22.30-23 til 05.30 før han får mælk ... At han vågner 2 gange derimellem og har brug for hjælp til stillingsskift, en beroligende hånd osv. for at sove videre er helt naturligt. Vi vågner alle sammen mange gange hver nat, skifter side, sparker dynen af, trækker dynen op osv. - vi kan bare klare det selv, det kan jeres søn ikke endnu :)
For at han kan klare sig uden mælk om natten skal du naturligvis sikre dig at han får mælk og mad nok hele dagen igennem. Mæthed skal skabes fra morgenstunden. Jeg vil derfor sende dig en plan for dagen, som den kan se ud til en 6 måneders dreng.
Plan for dagen:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca. kl. 10, sover en time
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30 - sover 2½ time
Eftermiddag 16: Ammes, tilbydes frisk frugt i hånden som om formiddagen
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, agurk osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20, sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter til næste morgen tidlig uden at få mælk. Sover i sin egen seng.
Som du kan se indgår der mange måltider dagen igennem og det er vigtigt at sikre jeres dreng både mad og mælk nok. Derudover vil de fleste børn i denne alder sove 2 lure dagligt, ofte ikke mere end 3½ time - at jeres dreng sover mere er naturligt helt okay, men her vil nattesøvnen så naturligt blive kortere. Nogle gange kortere på den måde at barnet går senere i seng eller står tidligere op - andre gange på den måde, at barnet får en vågenperiode midt om natten ... De gange hvor I oplever at jeres dreng er meget vågen om natten, kan det altså hænge sammen med at han måske har sovet i overkanten om dagen.
Man kan altid vurdere om man skal vække barnet om dagen, det er naturligvis vigtigt at han får sin søvn og han sover umiddelbart ikke for meget, når man ser på hans samlede søvnindtag - men den time han vågner om natten, kan rent faktisk godt hænge sammen med den ekstra time han sover om dagen og at afkorte hans dagslure lidt kan derfor være en mulighed. Som det fremgår af planen putter jeg ham også lidt senere end I selv gør ...
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
God søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske