Svar: Tandbørstning eller tortur!
2. februar 2010
Alder:
17 mdr.
Kære C
Mange børn protesterer i en periode over at få børstet tænder og det kan godt virke som et overgreb, når man er nødt til at gøre det mod deres vilje. Vi ved jo som voksne hvor vigtigt det er, men barnet forstår det ikke og kan ikke forklares det ... Sådan er det nogle gange, som voksne ved vi bedre og derfor bliver det som vi siger, også selvom barnet vrider sig.
I skal naturligvis forsøge at gøre situationen så rar som muligt og for at bryde det hele lidt, så kan det være en god idé at børste tænderne et andet sted end du plejer at gøre det. Hvis din datter plejer at sidde på bordet i badeværelset foran spejlet, så prøv i stedet at sidde med hende på skødet i stuen eller lad hende ligge på sine dyne i sofaen - gør noget du ikke plejer at gøre, for at få skabt en ny situation.
Lad hende selv være med, prøv at give hende en tandbørste i den ene hånd, lad hende prøve at børste lidt på dine tænder. Udnyt at hun har en storebror som også skal have børstet sine tænder og vis hende hvor fint det går med ham og at det ikke er farligt, at han synes det er sjovt osv. Få ham til at hjælpe her - det kan være en god idé :) Og han vil være rigtigt stolt over at kunne hjælpe.
Prøv med en elektrisk tandbørste, nogle børn synes det kilder og det gør tandbørstningen sjovere. Prøv med en anden type tandpasta, det kan være at smagen gør det mere interessant :)
Bliv gode venner igen bagefter, hold om hende, berolige hende og trøst hende så godt du kan. Det er vigtigt ikke at bære nag og vise hende at du er der for hende og gerne vil hende det godt :)
Håber dette hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske