Svar: Skal jeg forsøge sut igen?
2. februar 2010
Alder:
17 mdr.
Kære Chris
Det sker at børn der aldrig har brugt sut, pludselig finder interesse for disse, når de starter i pasningsordning. Simpelthen fordi de pludselig ser andre børn bruge dem og derfor finder det interessant. Det er dog sjældent noget der varer ved, den afhængighed af sutten og den tryghed som sutten giver, når barnet får en sut som helt lille, opstår ofte ikke hos de større børn i samme grad. Min umiddelbare tanke er at det er mere en leg og interesse fra din datters side, end at det vil være eller udvikle sig til et egentligt behov.
Derudover tænker jeg at det vil være langt bedre for hende (og især hendes tænder), hvis du kunne finde en anden måde at putte hende på, en substitut for amning, som ikke handler om at hun skal have noget i munden, men som derimod handler om at hun skal falde trygt og roligt til ro ved at vide at du er der.
Amningen om aftenen kan fint erstattes af en kop mælk og en banan, som mætter hende lidt og giver ro. Derefter kan hun få børstet tænder og så få lov til at sidde lidt på skødet, få læst godnathistorie og tilsidst krybe over i sin seng. Her læser du lidt videre, synger måske en sang, putter hende, siger godnat og så er det sovetid :)
På sigt er det langt bedre for hende at falde til ro på denne måde fremfor afhængighed af både sut eller bryst :)
Fortsat held og lykke, håber du kan bruge dette videre.
God weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske