Svar: Madplan til gylpeprinsesse
2. februar 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Ingrid og Maries mor
De 600ml mme som du får i din datter dagligt er nok til at sikre hende jern, vitaminer, mineraler nok. Men i forhold til hendes væskebehov, så lyder det til at være i underkanten når der er tale om en pige på 9 kg ... Derfor skal hun også have vand ved siden af, for at få væskebehovet dækket.
Det er altid en balance, når der er tale om børn der gylper rigtig meget. Du skal jo sikre hende væske nok men samtidig også undgå at give hende så meget, at det gylpes op.
Du må holde fast i at lillepigen faktisk trives og tager rigtig godt på. Det kan godt være at hun gylper, men hun optager tilsyneladende næringen fra det hun indtager rigtig godt - ellers ville hun ikke have den kampvægt som hun har. Der er derfor umiddelbart ingen grund til bekymring og du må tro på at hun får det hun skal have. Du må også tro på at hun har en naturlig evne til at regulere sit behov selv, så hvis hun er tørstig, så drikker hun, hvis hun er sulten, så spiser hun og gylpes noget af det så op og hun derfor naturligt har brug for lidt igen, ja så melder hun sig og vil gerne have mere ...
Planen for dagen ser fin ud og forhåbentlig bliver hun bedre til med tiden at holde maden i sig. Der er mange måneder til hun skal passes ude og de fleste børn har ingen problemer med gylp, når de først er omkring 1 år. De fleste børn vokser altså fra det. Så prøv ikke at tage bekymringerne på forskud, men hold fast i at du har en rigtig dejlig trivelig pige, som ikke lyder til at mangle noget, trods det at hun er en gylpeprinsesse :)
Håber jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen, rigtig meget held og lykke :) God weekend til jer alle fire!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske