Brev:
Madplan til gylpeprinsesse
2. februar 2010
Alder:
5 mdr.
Madplan til gylpeprinsesse
Kære Helen
Så melder der så nye spørgsmål med vores lillesøster, som jeg gerne ville have dit input på.
Marie er nu fem måneder, og gylper forsat rigtig meget. Siden sidst er vi blevet udfaset af Nexium-behandlingen i samråd med Hvidovre, for det virkede ikke som om det havde den store effekt længere. Det vil endvidere næppe overraske dig at høre at vi er i fuld gang med grød og mos, men vi strakte den faktisk til hun fyldte fire måneder, så det var nok meget godt. Hun får tre måltider om dagen, og er rigtig godt med mund-motorisk, synes jeg.
Der hvor jeg er i tvivl, er hvorvidt hun får nok MME i forhold til sin alder og behov. Du får lige et rids over hendes indtag og dag:
08.00 – Vågner
09.00 – En dl. Grød og ca. 100 ml mme
10-11 Puttes til formiddagslur
12.00 Vågner og spiser frokost – en dl. Grød og ca. 50 ml mme
15.00 Puttes til lur, får flaske på ca. 130 ml
17.00 Vågner fra lur
18.00 Aftensmad – ca en dl. kartoffelmos med gulerod, evt. sveskemos eller anden frugt til dessert. Vand til.
Ca. 20.00 Puttes til nat med en flaske, alt lige fra 30 ml til 120, afhængig af hvor meget hun spiste til aften, og hvor meget hun gylpede.
Ca. 23-24 Drømmeflaske på 160 ml
Sover til 0800.
Det giver et snit på ca. 550 ml. mme i døgnet, plus det der er i grød og mos, måske i alt 600 ml. Er det overhovedet nok ift hendes behov for mineraler og vitaminer etc?
Jeg fyldte gerne mere på hende, men dels gylper hun som nævnt forsat meget, og dels har både egen SP og Hvidovre nævnt at hun bør kunne sove igennem uden flaske om natten – hvad hun også kan. Hun vejer i dag knapt 9 kg., og vejede ved fødslen 3350 – så hun trives bestemt.
Vi har droppet at fortykke mme’en, af skræk for at hun ikke fik væske nok, og det lod ikke til at gøre en forskel ift. Gylp. Hun får lactulose samt sveskemos for maven, for hvis hun skal trykke for meget på egen hånd, resulterer det i – nemlig, gylp. Hun gylper periodisk i stråler, men man kan vel netop kende mavemundsforsnævring på manglende trivsel og decideret opkast, ikke? Det skal siges at de på Hvidovre ikke har scannet hende eller noget – de har blot kigget på vægtkurven. Men var det forsnævring, ville hun vel heller ikke tage på, tænker jeg.
Gylperiet er kun blevet lidt bedre, på trods af den mere faste føde, og jeg er periodisk lidt slået ud over det. Havde nok sat næsen op efter at det blev lidt bedre, af den faste kost.
Jeg spekulerer også på når hun skal starte i vuggestue – ganske vist om et halvt år – men hvis hun forsat gylper så meget, vil det jo være et lidt krævende barn for institutionens personale – og er de mon gearede til det. Nå, der er længe til, så jeg håber det bliver bedre.
Det blev et langt og lidt rodet brev, men jeg tænkte at du lige skulle have forskellige detaljer med.
Mit spørgsmål er altså, er 600 ml mme i døgnet nok til hende, og hvis nej, kan du se, hvor jeg i løbet af dagen kan proppe en flaske ind?
Glæder mig til at høre fra dig.
Bedste hilsner
Ingrid og Maries mor