Svar: Natteroderi - kold tyrker?
2. februar 2010
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Hvorvidt din datter skal afvænnes helt fra brystet eller have lov til at blive ammet lidt endnu, afhænger af flere ting.
For det første anbefales det jo at hun ammes til hun er 12 måneder eller sålænge mor og barn har det godt med det. Der er ingen tvivl om at din datter har det godt med det, men det lyder som om at du er ved at være lidt træt af det ... Spørgsmålet er dog om det er amningen du er træt af eller natamningen?
Din datter behøver i princippet ikke at blive ammet om natten med den alder hun har. Det er relevant at hun ammes 2 gange i døgnet og de to amninger vil dog normalt ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen, f.eks. kl. 04, hvorefter barnet så sover videre, står op og får morgenmad. I enkelte familier fungerer det dog bedre med amning inden middagslur og amning inden putning om aftenen og derudover ingen amning.
Nogle børn acceptere fint de to amninger dagligt, for andre er det enormt frustrerende, at de nogle gange kan få lov og andre gange ikke kan. Det kan man jo godt forstå, for barnet kender jo ikke klokken og kan derfor ikke forholde sig til hvorfor man må ammes kl. 20, men ikke kl. 01...
Hvad der er det rigtige at gøre er derfor meget individuelt. Men når jeg læser dig brev, så får jeg dog indtryk af at din datter ikke søger brystet så meget, men snarere søger trygheden og jeg synes derfor du skal prøve om ikke du kan få hende videre i søvnen ved at putte med hende og give hende masser af nærhed, men uden at amme.
Om aftenen inden hun puttes skal hun ammes igen, men når hun derefter vågner og søger tryghed, så forsøger du at undvære amning. Tag en stram t-shirt på så hun ikke selv kan finde brystet, og lul hende til ro, men kærtegn, beroligende hænder og ord.
Det er værd at forsøge om du kan klare det selv, er det kun brystet der dur, så må du give hende det, men gøre det kortvarigt og hele tiden forsøge at trække brystvorten ud, så hun ikke fylder sig med mælk. Hun dier lidt, slipper og trille om på siden og sover videre. Samtidig sætter du så noget andet i stedet, en bestemt måde at kærtegne på, en klud ved ansigtet osv. som hun fremover puttes med, når hun ikke længere får brystet.
Hvis det slet ikke virker at det er dig der gør det, så lad far tage over. Han kan give ligeså meget nærhed, tryghed osv. som mor kan, men kan af gode grunde ikke amme. Men prøv i første omgang om ikke du kan klare det selv.
Vær sikker på at hun får mælk/væske og mad nok i løbet af dagen. Indfør meget gerne en godnatgrød som en del af putteritualet for at være sikker på at hun er fyldt godt op og derfor ikke vågner fordi hun er sulten. Vær også sikker på at hun ikke vågner, fordi hun sover meget om dagen.
En plan for dagen til et 10 måneders barn ser således ud:
Morgen: Havregrød lavet med mælk og lidt fedtstof eller mme, mælk (sødmælk eller mme) af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt evt. lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg osv. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: En lille portion neutral yoghurt, tykmælk med revne æbler, banan, lidt mysli (uden honning og chokolade) eller lignende, ½ bolle med smør, ost, vand af kop.
Aften: Familiemad, risretter, pastaretter, kød og fiskeretter, retter med sovs, grøntsager osv. Maden skal smage af noget og tager udgangspunkt i jeres mad. Mælk (sødmælk eller mme) af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid, lavet med mme eller sødmælk.
Ammes og puttes til natten
Sen aften eller meget tidlig morgen: Ammes x 1
De fleste børn sover i denne alder en kort formiddagslur på ca 45 minutter og en middagslur på ca 1½ time. Nattesøvnen er på ca 11 timer, stadig afbrudt af at få mælk x 1.
Hvis I vælger at far skal tage over, så er det en god idé at du holder dig væk. Der er ingen tvivl om at din datter naturligt vil foretrække dig, hvis du er der. Nogle børn er så 'morglade' at det er bedst det er mor, også selvom det er uden amning - igen, ingen faste regler her, I er nødt til at prøve jer lidt frem.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske