Svar: Stoppet næse om natten
2. februar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Albertes mor
Når lillepigen spytter maden ud, så er det ikke fordi hun ikke kan lide det, men sandsynligvis fordi hun endnu ikke helt har fanget teknikken med at spise med ske. Det kræver stor øvelse at føre maden med læberne af skeen, føre det med tungen tilbage til svælget og synke.
Når hun har spist af brystet har hun skulle malke med tungen for at få mælken frem og derfor bruger hun også tungen nu. Det er vigtigt at hun lige får lidt tid til at finde den nye teknik :)
Nogle børn har problemer med lidt hævede polypper og mandler og kan derfor godt snorke om natten. Det kan også være at hun har lidt hævede eller irriterede slimhinder som derfor lukker lidt til, når hun ligger ned og sover.
Det kan være en god idé at hæve hendes hovedende lidt, det kan du gøre ved at lægge en lille pude, et håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hun på den måde kommer til at ligge lidt højere med hovedet.
Du kan også dryppe hendes næse med lidt isotonisk saltvand, så den slim der evt. sidder bliver løsnet og vejrtrækningen lettes. Det kan du købe på apoteket.
Det forsvinder normalt i takt med at hun bliver ældre, vokser og pladsen i næse og svælg dermed bliver lidt større. Hvis hun fortsætter med at snorke rigtig meget om natten så kan det dog være udmærket at få en øre-næse-halslæge til at tjekke om hun har problemer med forstørrede polypper og mandler. Lige nu lyder det du beskriver dog uproblematisk og helt okay.
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske