Svar: Vil ikke sove om aftenen - 7 mdr.
2. februar 2010
Alder:
7 mdr.
Hej
Det er naturligt at jeres datter har brug for at få en flaske sen aften kl. 22, 23, eller 24. Det hører med til hendes alder at få noget af væskebehovet dækket der.
Mange forældre tænker som du "hun kunne sove uden, da hun var 4 måneder, hvorfor kan hun så ikke nu?" og det hænger sammen med at hun nu indtager mere rigtig mad i løbet af dagen, men væskebehovet er jo stadig stort og hun kan simpelthen ikke indtage både væske og mad nok, hvis hun kun skal gøre det i løbet af dagen mellem kl. 8-20 ... hun er nødt til at få flaske mellem 20-08 også hvis hun skal have væske nok og heldigvis er det så smart at barnet naturligt selv begynder at melde sig på ydertidspunkterne, når de har brug for mere mælk :)
Jeres datter er ganske givet B-menneske ligesom I selv og der er i princippet ikke noget i vejen for at du lader din datter have en B-rytme, hvis det passer jer alle bedst. Så længe hun sover det hun skal og virker til at trives, så må hun jo meget gerne gå sent i seng og sove til klokken er 9-9.30, hvis du skønner I alle vil trives bedst med det!
Da min ældste datter var lille, arbejdede jeg i aftenvagt og fik hendes rytme til at passe sådan, at hun var vågen til kl. 23 men sov til kl. 10 om formiddagen. Det var skønt! Du behøver altså ikke vække din datter om morgenen kl. 7.30-8 hvis det for jer alle føles som tortur. Du skal bare være klar til at hun så naturligt er vågen om aftenen i stedet.
Modsat, hvis du gerne vil have din datter følger den rytme, du forsøger at få hende passet ind i, så er det rigtigt det du gør - men du skal give det tid. Ofte tager det 3 uger, at ændre på en dagsrytme og det kan godt tage længere tid - især hvis man er så indgroet B-menneske som jeres datter lyder til at være ...
Der er også børn som virkelig nyder aftenerne, der er helt stille og masser af mulighed for at høre sig selv pludre. Faktisk er der en del børn der netop i 7 måneders alderen har en vågen periode, hvor de ikke er kede af det, men i stedet udnytter at der er ro og de kan høre sig selv og øve deres stemme. Det kunne også være sådan noget jeres datter er igang med, altså noget rent udviklingsmæssigt. Det plejer dog at stoppe igen af sig selv stille og roligt :)
Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske