Brev:
Vil ikke sove om aftenen - 7 mdr.
2. februar 2010
Alder:
7 mdr.
Vil ikke sove om aftenen - 7 mdr.
Hej Helen.
Ja, så er jeg her igen. Nu har jeg prøvet alt hvad min moderlige instinkt fortalte mig, og intet af det hjælper :(
Det er mht til hendes søvnrytme, om aftenen. Det er aldrig kørt som smurt, og det kokser FULDSTÆNDIGT for tiden!
Jeg PRØVER at følge din dags-plan, men det er så svært. For hun vil ikke sove om aftenen, så når hun endelig bliver puttet er kl mange, og derfor er det svært at komme op kl 730 om morgenen. (Min mand og jeg er begge OVERDREVEDE B-mennesker :)... (kan hun også være det?)
nå, men en plan for dagen er således:
8.00 vækker jeg hende og hun får morgenmad -> havregrød med frugt-topping og vand af kop. Jeg skal altid vække hende om morgenen. Hun står selv først op 930, hvis hun måtte bestemme. Ligemeget hvor tidligt hun er kommet i seng..
Nå, kl 9,45 - 10 cirka drikker hun 150 ml NAN2 og bliver puttet til formiddagslur. Denne vil hun gerne sove et par timer, men jeg vækker hende efter max 1 time. (så du kan godt fornemme hun er træt og døsig om morgenen)
kl 1145 får hun øllebrød med revet gulerod, eller anden fuldkornsgrød med grøntsagstop til. Og vand af kop. Min mand kommer hjem til middagspause kl 12, og her sidder hun og gumler på noget gulerod eller rugbrødsbjælke, mens vi spiser sammen.
omkring 14 får hun flaske og bliver puttet til middagslur. altid uden ballade.
Hun vågner igen 1530 - 1600 (det har jeg heldigvis vænnet hende til). Her får hun frugtmos blandet op med fuldkornsgrød, måske lidt frugt at sutte på. og altid vand selvfølgelig.
kl 1730-1800 aftensmad. hun hader at få aftensmad, jeg ved ikke hvorfor. Jeg skal altid "lokke" maden i hende, ved at synge så hun griner (så kan jeg smutte skeen ind) eller noget i den stil. Det er bøvl, og hun spiser aldrig meget. Jeg har prøvet med alt mulig mad, intet hjælper. Kun frugtmos vil hun spise om aftenen, men jeg vil helst ikke ha hun får det til aftensmad..
1930 pusler vi ved puslebordet, nusser, børster tænder og siger godnat til far. Så får hun en flaske vælling hun drikker halvt i søvne. Af og til vågner hun op bagefter og bøvser, og hun drikker færdig.. men udover det kan vi nemt putte hende. Så hun er i seng senest 2000.
Så vågner hun 20 min efter, pga det der søvnfaseskift-noget, og vi får hende nemt puttet igen. Men 30 min efter det vågner hun og er lysvågen. dvs lige under en time siden vi puttede hende til nat. Jeg har en sutteflaske klar, hun plejer at drikke halvdelen. omkring 100 ml (stadig NAN2). Men så er hun ellers bare vågen, og der er intet vi kan gøre. Hun ligger og leger og pludrer og hygger, og vil ikke sove før midnat, eller 1.
Jeg forstår det simpelthen ikke! hjælp mig!!!! Jeg har prøvet at justere i hendes rytme, ved at putte hende ude, for der sover hun bedst. Så sover hun tungere, og vågner ikke. Men hun vågner stadig omkring 22 og vil ha flaske. Og jeg vil lige indskyde her - at hun har altid kunnet sove igennem hele natten uden mad. Ihvertfald fra hun var 4 måneder, sov hun når vi puttede hende til næste morgen. Så det er totalt omvendt.
Er hun sulten eller hvad? Hvorfor vågner hun? ....Og er så frisk... det er sådan set det jeg synes er det underligste. Vi andre er jo dødtrætte!
Hilsen
os