Svar: ...altså den søvn!
1. februar 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære meget mindre bekymrede mor :)
Der er, som jeg ser det, flere ting der kan spille ind hos jer.
For det første kan der sagtens være en sammenhæng mellem astma, medicin og dårlig søvn. Det er helt normalt at børn med disse problemer sover dårligere, får afbrudt søvn og også oplever luftvejsproblemer som åndenød. Når man føler man ikke rigtigt kan få vejret, så vågner man naturligvis op og græder.
Det er her også vigtigt at medtænke hvad han sover på/i i institutionen. Ligger han på en madras, i en krybbe eller? Hvad type madras er der, type af dyne osv. Alt sammen kan jo have noget at sige i forhold til astma og indeklimaet er vigtigt, for at sove godt. Madrasser, dyner, senge osv. skal altså vaskes jævnligt af, rengøres, dyner, puder, betræk vaskes ved 60 grader i maskine, der skal være luftet ud i rummet osv.
Derudover er det også vigtigt at tænke på om måden han falder i søvn påvirker ham. Som du selv har overvejet, så har børnene brug for at I er der for at de kan sove trygt og han ønsker det samme i institutionen. Når han vågner, græder han og søger pædagogerne - det er samme reaktion, som hjemme, men i og for sig vel okay. Så vidt jeg ved, så skal der være en pædagog hos børnene, når de sover, de må ikke være helt uden opsyn og den der er der, kan vel ligeså godt sidde hos ham ... :)
Hans alder og udvikling spiller naturligvis også ind og så kan man jo sige at det samme så burde gælde for hans bror - men igen er børn jo forskellige, også af temperament og den ene er måske lidt mere følsom end den anden. Børn i 2-3 års alderen vil ofte være lidt bange for mørke og bange for små dyr, så det kan også være lidt af dette, der spiller ind, når han ikke vil sove.
Og så kan det jo også være at han begynder at nå en alder, hvor han nogle dage gerne vil springe middagsluren over. Jeg synes dog det er fint fortsat at forsøge at putte ham og arbejde på at han skal have et afbræk i løbet af dagen. Netop fordi han der lige får bearbejdet nogle af dagens oplevelser og får lidt mere overskud til resten af dagen.
Så jeg tænker altså at der er og kan være flere forklaringer på at jeres dreng sover som han gør og spørgsmålet er om ikke det er tiden der skal arbejde lidt for jer. Indeklimaet skal naturligvis være i orden, trygheden skal han have og så må tiden komme til :)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske