Svar: Rejser sig op igen op igen
1. februar 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Rikke
Det er naturligt at børn der starter i dagpleje, vil være mere trætte på grund af alle de nye indtryk de skal forholde sig til. Men jeres datter sover ret meget i løbet af dagen, hvis hun nogle dage sover op til 4 timer. Det er sandsynligvis en af grundende til at hun ikke falder i søvn før efter 45 minutter.
Prøv derfor om I kan putte hende en lille smule senere end I gør lige nu, så hun ikke får en vane med at putteritualet er noget der trækkes ud og indeholder hop og leg i sengen, men at hun igen kommer ind i en rytme, hvor hun bliver puttet og inden for ca 15 minutter finder roen og falder i søvn.
Derudover spiller hendes udvikling naturligt også ind og det er helt ormalt at børn netop i sengen øver sig i at rejse sig, stå og også sætte sig igen. Tremmerne i sengen er super gode at øve sig på og falder hun, så falder hun blødt. Hun må derfor gerne øve sig i sin seng og det er fint at I ikke sidder og holder hof imens hun tumler rundt. I må gerne gå og så vende tilbage igen, hjælpe hende med at blive lagt ned, holde hænderne lidt på hende, berolige og betrygge, blive der lidt - vurdere om hun vil lege eller sove.
Hvis hun vil lege, så er hun evt. puttet for tidligt eller forstår ikke de signaler I sender om at det er puttetid nu hvorfor det kan være fornuftigt at gå. Hvis hun vil have tryghed, så er det fint at sidde der lidt og vise hende at I er der.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske